Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Guide

Bluffakturor - så undviker du att bli blåst av bedragare

Bluffakturor - så undviker du att bli blåst av bedragare

Bluffakturor har blivit ett allt vanligare problem för både små och stora företag. Per Geijer, säkerhetsexpert på Svensk Handel, vet hur man gör för att inte bli lurad.

Publicerad: 11 oktober 2017, 11:28

Ämnen i artikeln:

KläderEkonomiSvensk Handel

Innehåll

Per Geijer är säkerhetschef på Svensk Handel sedan 2011. Han har jobbat med handelns säkerhetsfrågor under hela sin karriär. Först i bevakningsbranschen, därefter forskade han på säkerhetsfrågor inom handeln. Under en period var Per Geijer säkerhetschef för Butikerna. Innan han rekryterades till Svensk Handel drev han eget företag med uppdrag för handeln

Bluffakturor, eller fakturabedrägeri, är ett samlingsbegrepp för ett krav på betalning för en vara eller tjänst som du aldrig beställt eller fått levererad.

– Många som blivit utsatta för en bluffaktura är oroliga för vad som ska hända om de inte betalar. I de flesta fall behöver man inte vara orolig. Det är dock viktigt att man hanterar det på rätt sätt, säger Per Geijer, säkerhetschef på Svensk Handel.

Han förklarar att handeln rent generellt har ganska bra på att ha koll på beställningar, leverantörer och vilka villkor som gäller.

– Men då och då blir det någon grej som många går på och som är unikt för just handeln – som exempelvis att man efter ett telefonsamtal får en hel pall med kvittorullar till ett extremt högt pris.

Samma sak har man kunnat se med toner till skrivaren, lysrör och rengöringsprodukter.

– Det kan kännas jobbigt när man väl fått leveransen men om företaget ljugit i telefon och låtsat att de är din leverantör så äger inte ingått avtal giltighet. Och då får de faktiskt komma och hämta sina grejer själva – det är inte ditt problem. Och du ska inte betala en spänn för det, säger Per Geijer.

Granska alla fakturor

Läs igenom alla fakturor och dokument noggrant och ha aldrig för bråttom. Det är Per Geijers bästa råd.

– Om man inte är hundra procent säker på vad det är för ett företag, vara eller tjänst så är det enklaste att googla. Om det är något skumt så dyker det ofta upp bland de första sökträffarna. Dessutom hittar du andra som råkat ut för samma sak och som du kan ta rygg på, säger han.

Många av dessa ”erbjudanden” är ofta utformade som en faktura, men utan att vara det. Om du inte är intresserad av erbjudandet eller misstänker att det är en bluff – ta alltid för vana att riva och slänga på en gång.

Företag som sysslar med bluffakturor kan ha företagsnamn som ligger nära något annat mer officiellt, som exempelvis ”Bolagsupplysningen”, som givetvis hoppas att mottagaren ska tro att det är en faktura från Bolagsverket.

– Det är relativt enkla fällor. Snyggt gjorda men tål sällan någon närmare granskning, säger Per Geijer.

Skriv aldrig under ett papper utan att läsa all text – även det finstilta och det som står på baksidan.

– En bluffaktura inom handeln ligger oftast runt 6 000 eller max 10 000 kronor. När det gäller kommuner och landsting lägger bedragarna ofta på en nolla till, säger Per Geijer.

Visste du att….

…nya regler infördes i somras i ett försök att komma till rätta med fakturaskojarna. Ett nytt brott, grovt fodringsbedrägeri, infördes. Det innebär att det blir brottsligt att i vilseledande syfte skicka ut fakturor till många mottagare. Till skillnad från tidigare blir det kriminellt att överhuvudtaget skicka ut fakturan. Grovt fodringsbedrägeri kan ge upp till sex års fängelse.

VAR NOGGRAN. Granska alla fakturor.

Bestrid alla bluffar

Om du har fått en faktura som är felaktig skall du i första hand kontakta företaget via mejl och bestrida kravet. Bestridandet ska innehålla sakliga skäl till varför du inte accepterar betalning, men det räcker oftast med en enda mening (se exempel nedan).

Glöm inte att ange fakturanummer samt datum för bestridandet. Du måste även skicka det på ett sätt så att du kan spara någon form av kvittens på att bestridandet skickats. Att mejla är det enklaste; då har du kvar mejlet i din utkorg.

– Om man bestrider och det ändå kommer krav från kronofogden och ärendet sedan ska hanteras av domstol blir det tydligt att bluffbolaget inte har fog för sina krav. Men det är extremt ovanligt att det dras så långt, säger Per Geijer.

Om man däremot helt låter bli att bestrida kan ärendet gå vidare till kronofogden direkt.

Här är fyra sätt att attackera fakturor som inte stämmer överens med verkligheten:

1. Faktura från företag som du har varit i kontakt med men du anser att fakturan inte överensstämmer med överenskommelsen som ni gjort.

I första hand ska du kontakta företaget och begära rättelse. Be att företaget skickar kopia på avtalet/inspelningen. Saknas avtal som styrker kravet eller om det är omöjligt att komma i kontakt med företaget skriver du följande text rakt över underlaget:

"Motsätter mig betalningsansvar eftersom fakturan inte stämmer med överenskommelsen, Svensk Handel informerade."

Skicka en kopia av underlaget till företaget på angivna adresser, helst mejladresser. Om företaget därefter söker kontakt är det viktigt att reda ut förhållandet.

2. Faktura där du anser att säljaren vilselett dig på ett sätt som kan anses bedrägligt.

I första hand ska du kontakta företaget och begära rättelse. Be att företaget skickar kopia på avtalet/inspelningen. Saknas avtal som styrker kravet eller är det omöjligt att komma i kontakt med företaget skriver du följande rakt över underlaget:

"Motsätter mig betalningsansvar beroende på ett vilseledande som är att anse som bedrägeri, Svensk Handel informerade. Polisanmälan kommer att göras."

3. Faktura utan någon som helst tidigare kontakt med företaget.

Skriv följande rakt över underlaget:

”Motsätter oss betalningsansvar beroende på att vi inte beställt dessa varor/tjänster, Svensk Handel informerade. Polisanmälan kommer att göras.”

4. Om företaget som du fått en faktura, eller ett erbjudande från är utländskt

Skriv så här:

"We reject this claim due to misleading information, the Swedish Trade Federation has been informed. A complaint will be filed with the police."

Ligg steget före

Ingen gillar att känna sig lurad. Att ha gått på och betalat en bluffaktura är ofta belagt med en viss känsla av skam och är sällan något man berättar om. Men så ska man aldrig tänka eller känna, enligt Per Geijer:

– Vi är så vana vid att de flesta fakturor är som de ska och betalar som det förväntas. Så länge tillräckligt många går på det här så fortsätter bluffmakarna, säger Per Geijer.

Även om företaget inte står och faller med en faktura på ett par extra tusenlappar som betalats i onödan så är det oerhört viktigt att förebygga, bestrida, och stå upp för vad som är rätt. Om leveransen är dålig eller om köpare och säljare inte var överens om affär, eller ens visste att något avtal ingåtts, så håller inte avtalet rent juridiskt.

– Det är varken särskilt jobbigt eller farligt att bestrida en faktura. Tvärtom. Det är när man inte gör det som det kan bli jobbigt på riktigt, säger Per Geijer och förklarar att det då är lätt att hamna på listan över lätta offer som ständigt får nya bluffakturor.

Hett gratistips!

Ladda ned Svensk Handels mobila applikation ”Svensk Handel Säkerhetscenter”. Där hittar du bland annat Varningslistan och olika tips och kan enkelt rapportera in nya fakturor och polisanmäla direkt i mobilen.

Tre bra tips!

Skicka en kopia på din bestridan till Svensk Handel. Mejladressen är då: varningslistan@svenskhandel.se
Tänk på att aldrig någonsin underteckna meddelandet, för att undvika att din namnteckning missbrukas.
Glöm inte att faktiskt polisanmäla vid varje misstanke om bluff och falskspel.

Tre sätt att förebygga bluffakturor

Uppdatera leverantörslistan över företagets samtliga godkända leverantörer, acceptera inte fakturor, eller påstådda avtal, från företag som inte finns på leverantörslistan.
Förbered ett standardbrev där okända fakturor bestrids och avtalsunderlag efterfrågas. Det kan personalen använda för att undvika att bluffakturor går till inkasso och Kronofogden.
Instruera medarbetarna att aldrig acceptera någon form av inspelning via telefon samt att inte ingå några avtal under semesterperioder. Samtliga sådana ärenden kan vänta tills ordinarie personal är på plats.

Agneta Renmark

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev