måndag29 maj

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Framtidens teknik

Självskanning erövrar sällanköpshandeln – tre tunga aktörer om fördelar och fallgropar: ”Otroligt snabb lösning”

Publicerad: 23 november 2022, 12:41

Självskanning blir allt vanligare även utanför matbutikerna. Foto: Pressbilder Ikea, Circle K, Decathlon/Youtube

Självskanning växer snabbt – utanför livsmedelshandeln. De sällanköpsaktörer som testar olika lösningar just nu vittnar om stora fördelar, men också utmaningar. Här delar tre tunga kedjor med sig av sina erfarenheter:
✓ Ikeas högt uppsatta mål – och tydliga effekter: ”Knappt några klagomål längre.”
✓ Decathlons boxlösning frigör personal: ”Bara att droppa varorna i boxen.”
✓ AI-foto har snabbat upp flödet hos Circle K: ”Kundströmmarna har ökat.”
✓ Arbetet med utmaningarna: ”Jag kan inte säga att det är 100 procent stöldfritt.”

Ämnen i artikeln:

Market InsightsIkeaDecathlonCircle K

Barbara Taltavull

barbara.taltavull@bbm.bonnier.se


Olika lösningar för självskanning tar allt större plats i butikerna – även utanför livsmedelshandeln. Decathlon har en lösning där kunden stoppar varan i en låda medan Circle K valt AI-utcheckning.

Vill du läsa vidare?

Starta din prenumeration.

Första 30 dagarna utan kostnad

Obegränsad tillgång till allt digitalt innehåll
Överblick, fördjupning och snabb uppdatering om detaljhandeln
Nyhetsbrev som ger dig full koll på alla branschnyheter

Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna

För 3 195 kr ex. moms (ord. pris 3 995 kr ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala material. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har under den perioden möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.

Starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev