lördag4 februari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Framtidens teknik

Så ska Lloyds Apotek hjälpa svenskarna att klara vabruari: ”Nytta där det behövs”

Publicerad: 7 februari 2020, 14:23

Lloyds apotek vill hjälpa svenskarna att klara vabruari. Genom statistik och big data ska kedjan styra sina kampanjer efter vad kunderna behöver.

Ämnen i artikeln:

TjänstefieringLloyds ApotekApotek

Daniel Norman

daniel.norman@bonniernews.se


– Syftet är att hjälpa människor att klara av vabruari – både genom att ge lägre priser i områden där flest VAB:ar, men även genom rådgining i våra apotek. Vi har låtit priserna i vår e-handel på sjukdomsrelaterade produkter avgöras baserat på hur Sverige har googlat sjukdomar och symptom. Vi vill vara en hjälpande kraft och göra mest nytta där det behövs som mest, säger Lloyds Apoteks kommersiella chef Sebastian Wickberg.

Med hjälp av big data och statistik Folkhälsomyndigheten har apotekskedjan skapat Folhälsoalgoritmen.

Genom den får kedjan en bild av vilka produkter de ska rabattera. Det kan till exempel handla om värktabletter eller vätskeersättning.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev