Framtidens teknik
Ny rapport: Stor potential för fysiska handlare som anammar ny teknik
Publicerad: 20 april 2022, 11:30
Sex av tio svenskar föredrar fortfarande att handla i fysiska butiker. Men erfarenheterna av smidig e-handel ställer nya krav på handeln att använda ny teknik för att erbjuda en bättre kundupplevelse, konstaterar fintechbolaget Adyen i sin årliga retailbarometer.
Optimismen i svensk detaljhandel frodas. Enligt Adyens årliga retailbarometer tror över två av tre svenska detaljhandlare att deras omsättning kommer att öka med minst 20 procent under 2022.
– Efter två år av pandemi pekar alla siffror på ett stort sug bland konsumenter att återvända till butikerna, säger Tobias Lindh, vd ör Adyen.
Enligt rapporten föredrar hela sex av tio svenskar fortfarande att handla i fysiska butiker. Nästan hälften av kunderna anser dessutom att den fysiska butiken är en viktig kontaktpunkt även om de handlar i samma butiker på nätet.
Samtidigt ställer kundernas erfarenheter av smidig e-handel nya krav på handeln och mer än hälften av kunderna uppger att de kommer att välja butiker som använder teknik för att erbjuda en bättre kundupplevelse.
– Teknik är i dag en integrerad del av kundens köpupplevelse oavsett om de handlar online eller i en fysisk butik. Kunder förväntar sig idag att bli mötta på samma sätt oavsett var eller när de handlar eller interagerar med en butik.
Något som kunderna pekar ut som en brist hos många fysiska handlare är möjligheten att returnera produkter de köpt på nätet i fysisk butik – något som i dagsläget bara erbjuds av 23 procent av handlarna.
Att erbjuda nätreturer i fysisk butik pekas därmed ut som en potentiell USP för fysiska handlare då 51 procent av kunderna uppger att de skulle vara mer lojala mot butiker som erbjuder denna möjlighet.
Undersökningen gjordes Opinium på uppdrag av Adyen och resultaten bygger på svar från fler än 40 000 konsumenter i 26 länder samt svar från 10 000 handlare i 23 länder.