Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Framtidens teknik

Kronans Apotek vässade sökorden igen – och fördubblade intäkterna

Publicerad: 4 mars 2021, 06:57

Än en gång gav Kronans Apoteks arbete med sökordsoptimering, SEO, utdelning form av fördubblad organisk trafik och mer än fördubblade intäkter.


Ämnen i artikeln:

ApotekKronans ApotekDigitalisering

Läs mer: Bättre sökord lyfte Kronans Apotek: ”Kan ge intäkter och trafik i flera år framöver”

– SEO-utvecklingen under 2020 är ett kvitto på det hårda arbete som content-teamet lägger ner varje dag. Vi har under året gjort ett gediget analysarbete, ökat vår produktivitet genom ett större team och varit snabba på att agera kring Covid-19, säger säger Daniel Larsson, innehålls- och SEO-ansvarig hos Kronans Apotek.

I dag letar alltfler efter produkter genom att söka på Google och fler och fler hämtar även ut sina recept online. Att synas högt bland Googles sökresultat gör, förutom att bidra till ökad försäljning, dessutom att fler kunder hittar till de fysiska apoteken och använder sig av de tjänster som erbjuds där.

Till exempel fick Kronans bokningssida för antikroppstester över en halv miljon besök under 2020 vilket ledde till cirka 70 000 utförda tester.

Redan 2019 fördubblade Kronans Apotek de organiska intäkterna från näthandeln jämfört med föregående år.

Helen Preutz

Reporter

helen.preutz@bonniernews.se

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News