Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Framtidens teknik

Ja från Datainspektionen – i höst testas den nya tekniken i butiker

Publicerad: 29 juni 2020, 06:31

Foto: Shutterstock

Datainspektionen ger klartecken för Indivds anonyma ansiktsigenkänning. Till hösten startar tester med tekniken i fysiska butiker.


Ämnen i artikeln:

DigitaliseringUpplevelser

Läs mer: Datainspektionen granskar ansiktsskanning: ”Det finns ett stort behov i handeln”

Datainspektionen är nu klara med den förhandsgranskning av Indivds anonyma ansiktsigenkänningsteknik som pågått sedan i april.

Fredrik Hammargården, ansvarig för kommersialisering och dataskydd på Indivd AB, jublar över beskedet.

– Det här är en fantastisk nyhet för oss och för global fysisk handel. Nu finns det äntligen en godkänd teknik, som är integritetsvänlig och klarar de tuffa kraven i GDPR. Det här betyder att fysisk handel nu kan bättre förstå kundernas beteenden och därmed skärpa konkurrensen gentemot e-handeln, säger han.

Indivds plan är nu att i höst inleda flera testpiloter med tekniken i butiker i Stockholm.

– Svensk handel befinner sig i dag i ett mycket utsatt läge efter coronavirusets härjningar och den växande konkurrensen från e-handeln. Svenska butiker behöver nya moderna verktyg för att överhuvudtaget kunna överleva, sa Fredrik Hammargården till Market i våras

Han berättade att deras teknik handlar om att med hjälp av kameror registrera ansikten och sedan direkt anonymisera dessa för att i slutändan få fram de insikter som handeln saknar och är i stort behov av för att kunna ge en bättre kund- och affärsupplevelse.

Indivds studier visar att deras metod kan öka de insikter som handeln behöver från 16 procent av önskade uppgifter till 90 procent.

Beskedet från Datainspektionen är att butiker som kommer att använda tekniken är noga med att ge tydlig och klar information till kunderna om vad, hur och varför anonyma kamerabilder hämtas in.

Läs mer: Här är tekniken som ska öka fysiska butikernas konkurrenskraft

Marie Hillblom

Ämnen i artikeln:

DigitaliseringUpplevelser

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News