Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Framtidens teknik

”Du måste bestämma dig för om du ska hänga kvar i det gamla eller sträcka ut och möta kundernas efterfrågan”

Publicerad: 16 maj 2022, 13:36

Ica Gruppens framtidsanalytiker Ann-Katrin Tottie.

Foto: Jessica Gow/TT

Framtidens dagligvaruhandel kommer att vara en hybrid mellan fysiskt och digitalt. Ann-Katrin Tottie, framtidsanalytiker på Ica Gruppens – och en av 60 utvalda personer på Markets lista över handelns innovatörer – anser att butikerna måste bli snabbare på att möta upp det kunden vill ha för att skapa synergier. ”Du måste bestämma dig för om du ska hänga kvar i det gamla eller sträcka ut och möta kundernas efterfrågan”.


Ämnen i artikeln:

Ica GruppenDigitaliseringDagligvaror

Market har tidigare berättat om Ica-rapporten ”Framtidens butik” i vilken ett antal framtidsscenarier för år 2032 presenterades. 

Ica Gruppens framtidsanalytiker Ann-Katrin Tottie betonar att förändringarna drivs framåt både av teknikutvecklingen och av övriga omvärldsfaktorer, som hållbarhet och demografi.

Rapporten slår fast att den fysiska butiken väntas förbli den största kanalen även om tio år. Vad talar för det?
– När vi tittar på prognoserna framåt tror vi att e-handeln kommer att ligga på omkring tio procent. Prognosen bygger på vad vi kan se i supermogna länder som Korea där den ligger på omkring 20 procent. 

Enligt Ann-Katrin Tottie kommer e-handelsandelen i storstäderna troligen att vara större än på mindre orter då många i städerna saknar tillgång till bil.

– Många unga barnfamiljer väljer troligen att göra sin storhandling på nätet. 

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Qbrick är blockerad under “Visa våra partners”.

LÄS MER: Hela listan – Handelns nytänkare och innovatörer

Samtidigt visar rapporten att drygt fyra av tio konsumenter tycker om att besöka sin butik och bara åtta procent tycker inte om det.

– De flesta kunder vill känna sig effektiva och planerande och en del värdesätter mer inspiration. Det är viktigt att den fysiska butiken lyssnar och hänger med i den ständiga förflyttningen som kunderna befinner sig i. 

Det intressanta är, enligt Ann-Katrin Tottie, att fundera på hur e-handeln och de fysiska butikerna kan komplettera varandra. 

– Den fysiska handeln har unikiteter som e-handeln inte kan ersätta, som möjligheten att träffa människor, få inspiration och kunskap. Dessutom är en butik många gånger funktionell när man känner till varvet.

Generellt tror hon att logistik och lagerlösningar måste ses över för att få till stånd en lönsam och hållbar e-handel inom dagligvarubranschen.

– Vi kommer att se fler automatiserade lager, där robotar kan plocka och packa för att få ner kostnaderna.

Detta utesluter dock inte att även lokala butiker kan plocka ihop en kasse för kunder som vill kompletteringshandla på nätet.

– Vi har testat med Ica Pronto som hämtas butik eller skickas hem. Där hittar du till exempel mycket färska måltider och delikatesser. 

Med appen Ica Pronto kan kunder snabbt beställa färdiga måltidslösningar och ett utvalt sortiment dagligvaror.

Foto: Ica

För att skapa synergier mellan e-handel och fysiska butiker anser Ann-Katrin Tottie att framtidens butik måste bli snabbare på att möta upp det kunden vill ha. 

– I rapporten använder vi ordet elastiskt. Det innebär att du måste se bortom din egen butik och bestämma dig för om du ska hänga kvar eller sträcka ut och möta kundernas efterfrågan på till exempel måltidslösningar eller Q-commerce. Är det något för din affär och hur kan du möta det? 

Så vilka digitala verktyg bör man använda sig av i framtiden?
– En bra e-handelsplattform är självklart. Du måste även börja bygga system som hänger ihop så att du kan hänga med kunderna var de än befinner sig. Du bör också bygga in den digitala världen i din butik.

En viktig fråga är, enligt henne hur man kan hjälpa butikerna att att effektivisera.

– Att få in digitalisering, AI-teknik och robotteknik i butikerna för att frigöra arbetstid. Det kommer även att ske mycket inom last mile för att förflytta varor på ett hållbart sätt. Obemannade butiker är också en effektivisering utifrån ett kundperspektiv som gör att man kan hålla öppet många fler timmar på landsbygden. 

LÄS MER: Ännu snabbare, ännu mer kundfokuserad, ännu mer hållbar och ännu mer digital – så blir framtidens handel 

Helen Preutz

Reporter

helen.preutz@bonniernews.se

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev