Framtidens teknik
40 000 webbshoppar startades när försäljningen av majblommor blev digital
Publicerad: 5 maj 2021, 08:43
Årets försäljning av majblommor har blivit digital. Under de första två försäljningsveckorna startades över 40 000 webbshoppar av barn som säljer majblommor på ett coronasäkert sätt.
Ämnen i artikeln:
Digitalisering– Majblomman har varit plattformen för barns sociala engagemang i över hundra år. Nu skapar vi möjlighet för barnen att göra skillnad tillsammans med Majblomman digitalt också, säger Barnrättsorganisationen Majblommans generalsekreterare Tove Lindahl Greve.
I fjol satte pandemin käppar i hjulet för försäljningen av majblommor. Dagarna innan de hundratusentals majblommorna skulle skickas ut till barn i hela landet som skulle sälja dem, ställdes insamlingen för första gången på 113 år in.
I stället genomfördes en digital insamling med en virtuell variant av majblomman medan de fysiska blommorna sparades till i år.
Under hösten påbörjades bygget av en pandemianpassad insamlingsmodell och i april i år
lanserades en digital plattform som gör det möjligt för barn att skapa webbshoppar i
Majblommans app. De fysiska majblommorna skickas sedan till köparen med post.
Under de första två försäljningsveckorna skapades över 40 000 webbshoppar vilket har genererat över 36 miljoner kronor till Majblommans arbete mot barnfattigdom.
– Vi har försökt skapa en så enkel app som möjligt med tydlig design och få
funktioner, säger David Hellsing på Aino som utvecklat den digitala plattformen.