tisdag31 januari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Betallösningar

Trögt för kortköp i fysiska butiker: ”Blandad kompott för handlarna”

Publicerad: 23 januari 2023, 12:52

E-handeln ökade starkt i december medan det var trögare för fysiska försäljningsställen. Det visar Nets statistik för kortköp. ”Det finns fortfarande en pandemifaktor i statistiken”, säger Patrik Müller, e-handelsexpert på Nets.


Mikael Sydner

mikael.sydner@bonniernews.se


Nets statistik för kortköp innehåller transaktioner för både svenska och utländska köp i såväl e-handeln som i fysiska butiker.

Totalt ökade kortköpen med 7,8 procent i december jämfört med året innan.

Utländska kortköp stod för den största ökningen.

E-handeln ökade med hela 35,9 procent. Detta var främst drivet av en stark tillväxt för resekategorin.

Detaljhandeln i stort uppvisade negativa tillväxttal. Av 21 kategorier hade tio en negativ utveckling och de flesta av dem var olika sällanköpsbranscher.

Fysiska försäljningsställen ökade med totalt 3,3 procent, där svenska kortköp dock minskade med 1,5 procent. Utländska kortköp ökade med hela 90 procent.

Livsmedelsbutiker noterade en dramatisk ökning med hela 180 procent, vilket beror på den numera öppna gränshandel som inte existerade i december 2021. Norrmän var den klart största gruppen bland de utländska kortköpen, även om ett antal länder finns med i omsättningen.

– Summasummarum finns det fortfarande en pandemifaktor i statistiken. Men det är tydligt att svenskarna reste mer, liksom att det var betydligt fler turister i Sverige och att detaljhandeln hade det tufft, säger Patrik Müller.

LÄS OCKSÅ: Jättelista: Så jobbar 250 svenska e-handlare med betalningar

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev