Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Betallösningar

Sverige halkar efter – var tredje har aldrig betalat med mobilen: ”Har ett jobb att göra”

Publicerad: 1 juni 2020, 08:02

Foto: Shutterstock

Svenskarna lever med mobilen i handen större delen av dygnet – men än har inte mobilen på allvar slagit igenom på betalmarknaden. Eilin Schjetne, product director på Visa, vet att handeln har mycket att vinna på att flytta plånboken till mobilen.


Ämnen i artikeln:

BetalfrågorDetaljhandeln

90 procent av Sveriges befolkning över tolv år har en smart telefon, bredbandet byggs ut och i senaste utgåvan av Riksbankens rapport ”Så betalar svenskarna” konstateras att digitaliseringen öppnar för nya betallösningar. Digitala betallösningar är betydligt billigare för samhället än kontant betalning.

Men Riksbanken konstaterar också att digitala betallösningar ännu inte slagit i Sverige. Kortbetalningarna fortsätter att dominera och används i 60 procent av hushållens betalningar.

Sverige och Norden har haft en tradition av att ligga långt fram i betalningsutveckling, berättar Eilin Schjetne, product director på Visa.

– Men när det gäller att betala med mobil ligger vi lite efter, trots att de flesta har mobilen med sig överallt vilket gör att man ständigt kan ha ett betalmedel tillgängligt, säger hon och pekar på att många konsumenter har den felaktiga uppfattningen att mobilbetalning inte är säkert.

Istället menar hon att mobilbetalning är en lösning som svarar upp mot de krav på säkerhet, snabbhet och enkelhet som konsumenter har kring betallösningar. Och hon säger att det här finns ett stort kunskapsarbetet att göra i Norden.

– Med mobilbetalningarna ersätts ditt kortnummer med ett digitalt nummer, som skyddar både din betalning och dina kortuppgifter. Mobilbetalningarna växer både på nätet och i butik, men siffrorna borde vara högre, säger Eilin Schjetne.

En ny rapport från Deloitte visar att i gruppen unga konsumenter, 18-24 år, har bara var fjärde gjort en mobilbetalning i fysisk butik på veckobasis, och var tionde använde mobil betalning vid köp i e-handel på veckobasis. För äldre konsumentgrupper är siffrorna lägre.

Rapporten visar också var tredje svensk aldrig någonsin betalat med mobilen i en butik.

Prognosen säger att svensk e-handel via mobil kommer att växa med tolv procent per år fram till 2021 och omfatta 7,8 miljarder euro.

”Kortbetalningar i mobilen är ännu säkrare och upplevs ofta smidigare än traditionella kortbetalningar”, säger Eilin Schjetne, product director på Visa.

– Därför är det viktigt att utveckla betallösningar som ökar mobilbetalningar och möjligheten till transaktioner över landsgränser, förklarar Eilin Schjetne, med stöd i rapporten och puffar på alla aktörer att vara med och ta ansvar för ökad kunskap och få fler att gå från betalkort till betalning via mobil eller andra smarta enheter som klockor och ringar.

– Mobilbetalning är svaret på kundens krav på snabb, enkel och säker betalning. Det är framtiden, säger hon och förklarar att i dag kan skillnader i millisekunder avgöra för om en kund tappas eller inte vid ett köp.

Hon ser att mobil betalning också svarar mot e-handlares krav på sömlöshet, enkelhet och säkerhet.

Säkerhetsfrågan är högprioriterad hos både konsumenter och företagare. I Norden är båda dessa grupper mer måna än i andra länder att dubbelkolla sina betalningar, vilket har skapat en tröskel för automatiska betalningar, enligt studien. Frågan om säkerhet påverkar även mobila kortbetalningar.

– Studien visar att många fortfarande tror att kortbetalningar med mobiltelefonen är ett mindre säkert alternativ. Det speglar också inställningen vi sett i andra sammanhang. Här har både företag, banker och myndigheter ett arbete att göra i att utbilda marknaden om att så inte är fallet. Kortbetalningar i mobilen är ännu säkrare och upplevs ofta smidigare än traditionella kortbetalningar, säger Eilin Schjetne.

Snabba och säkra betalningar blir extra aktuellt med det nya betaltjänstdirektivet PSD2. Det handlar om ett regelverk från Europakommissionen med intentionen att skapa enklare och säkrare betalningar genom krav på tvåfaktorsautentisering.

– Det ställer högre krav på att betalsystem är uppdaterade. Annars riskerar betalningar att bli fördröjda och i värsta fall stoppade, säger Eilin Schjetne, men ser att många handlare redan är redo för de tuffare autentiseringskraven.

Förhoppningen med det nya betaltjänstdirektivet har också varit att få fart på betaltjänstutvecklingen.

Vad gäller mobilbetalning ser Eilin Schjetne i dag att många utvecklingsländer ligger långt före Sverige och Norden. Här har många tagit klivet direkt från kontakter till betalning med mobilen – utan omvägen via betalkort.

Läs mer: Så växer de nya betaljättarna: ”Hoppas bankerna blir mer pragmatiska”

Marie Hillblom

Mobilbetalning upplevs osäkert 

■ Nordiska konsumenter har ett stort kontrollbehov vid betalningar. Detta har gjort e-fakturan populär. Unga har en större tolerans för automatiska betalningar och prenumerationsbaserade tjänster som Netflix eller Spotify.
■ Många konsumenter anser fortfarande att mobila kortbetalningar känns mindre säkra än traditionella betalningar med kort.
■ Företagare uttrycker behov av sömlösa betalningar, som inte har för många steg i betalprocessen eller fördröjningar under helger.
■ Företag i Norden tycker att betalningar över landgränser är besvärliga, främst på grund av flera olika faktureringsmodeller.

Källa: Djupintervjustudie utförd av Ipsos på uppdrag av Visa, samt en marknadsanalys av Deloitte.

Ämnen i artikeln:

BetalfrågorDetaljhandeln

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News