Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Betallösningar

Ny rapport: Mobilbetalningar fortsätter att ta mark

Publicerad: 10 oktober 2022, 12:40

Konsumenternas betalvanor fortsätter att förändras. Det visar en ny rapport från Nets. ”Kontanter fortsätter att minska”, säger Sverigechefen Louise Richardson.

Ämnen i artikeln:

Betalfrågor

Mikael Sydner

mikael.sydner@bonniernews.se


LÄS OCKSÅ: E-handelns dödssynder – 14 misstag som får kunderna att fly: ”Du blir skoningslöst bortvald”

Nets mäter de nordiska konsumenternas handels- och betalmönster genom egen kortdata från betalterminaler i den fysiska handeln samt genomför en årlig konsumentundersökning.

De senaste resultaten av detta presenteras i rapporten Nordic payment report 2022.

– 2022 blir ett långt bättre år för den fysiska handeln än föregående år då konsumenterna återvände efter att restriktionerna släpptes. Det kan dock bli en tuff höst och vinter på grund av energipriser, inflation och räntehöjningar. Vi ser också att konsumenternas preferens för de olika betalsätten förändrades ytterligare då mobilbetalningar tar mer mark och kontanter fortsätter att minska, säger Louise Richardson i en kommentar.

Rapporten visar att kort fortfarande dominerar samtidigt som mobilbetalningar ökar (merparten är dock kortbaserade). 

”Även om de nordiska konsumenternas preferens för mobilbetalningar inom handelskategorierna ökat i samtliga länder de senaste åren så är andelen inte särskilt stor”, skriver Nets i rapporten.

I Sverige är det sju procent av konsumenterna som föredrar mobilbetalningar i fysiska butiker och livsmedelsbutiker.

De nationella märkena, som Swish i Sverige, är fortsatt klart mest populära i Norden. Mer än hälften av konsumenterna i Sverige och Danmark föredrar dessa mobilbetalningar och nästan hälften i Norge.

Av de internationella aktörerna leder Apple Pay i Norden.

”Att mobilbetalningar kommer förändra betalningslandskapet i någon större utsträckning är dock fortsatt osannolikt”, konstaterar Nets i rapporten. 

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev