Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Betallösningar

Nio av tio e-handlare följer nya lagen: ”Minskar risken för oöverlagda krediter”

Publicerad: 2 juli 2021, 07:36

Lagen om presentation av betalningssätt innebär att olika betalningsalternative måste stå i en viss ordning.

Efter ett år med den nya lagen om presentation av betalningssätt är följsamheten bland e-handlarna hög. Finansinspektionen är nöjd och bedömer att färre lockas att ta oöverlagda krediter.


Ämnen i artikeln:

E-handelBetalfrågor

Den 1 juli i fjol infördes lagen om presentation av betalningssätt vid marknadsföring av betaltjänster online. Bakgrunden till lagen är den ökade skuldsättningen bland konsumenter och syftet är att minska risken att lockas ta oövertänkta krediter. 

I korthet innebär lagen att de olika betalningsalternativen i kassan måste stå i en viss ordning.

Kreditalternativ, såsom kreditkort, delbetalning eller faktura för inte stå överst på listan eller vara icke-valsalternativ. E-handlare får heller inte erbjuda rabatt om kunden väljer ett kreditalternativ.

För e-handlare som vill ha kortbetalning överst på listan innebär lagen att de måste ha två separata alternativ för direkt- respektive kreditbetalning.

Någon branschstandard för hur alternativen ska presenteras finns inte ännu. En konsekvens av lagen är att många handlare anslutit sig till Swish och väljer att presentera detta alternativ övert i listan.

”Det vi kan se är att Swish som betalmetod vuxit kraftigt i handeln och då allra mest i e-handeln där många väljer att erbjuda Swish i sina checkouts. Det är dock svårt att uttala sig om hur stor roll kreditlagen spelat i detta då det finns många faktorer som spelar in” skriver företaget Getswish bakom tjänsten i ett mejl till Market. 

Finansinspektionens utvärdering av de fem dominerande leverantörerna av kassalösningar i e-handeln visar att företagen anpassat sig till de nya reglerna, skriver e-handel.se

Dock visade en första tillsyn att en fjärdedel av de 100 största e-handelsplatserna inte följde den nya lagen. Vid en andra tillsyn hade följsamheten ökat till 90 procent.

”Sammantaget bedömer vi därför att lagen minskar risken för att konsumenter lockas till att ta oöverlagda krediter” skriver myndigheten.

 

 

Helen Preutz

Reporter

helen.preutz@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

E-handelBetalfrågor

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev