Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Betallösningar

Klarnas läxa till unga – så ska betaljätten hjälpa dem att undvika skuldfällan

Publicerad: 5 april 2022, 06:33

Jesper Eriksson, landschef för Klarna.

Foto: Martin Oberg

Nu vidtar Klarna ytterligare åtgärder för att få unga i åldrarna 18-25 år att inte dra på sig onödiga krediter. ”De har ofta en mindre förståelse för konsekvenserna att inte betala i tid”, säger landschef Jesper Eriksson.


Ämnen i artikeln:

Klarna

2021 vidtog Klarna flera åtgärder för att skapa mer hållbara betalningar. Avgifter togs bort liksom krediter utan slutdatum och betaltiden på fakturor förlängdes. 

Ett resultat har blivit att andelen försenade fakturabetalningar på kort tid halverats, skriver Klarna i ett pressmeddelande. 

En ökad oro från myndigheter över att unga skuldsätter sig i tidig ålder får nu betaljätten att agera och vidta ytterligare åtgärder. 

Från och med i dag kommer de som handlar på kredit via Klarna att få en utbildningsfilm skickad till sig där det beskrivs hur köp på kredit fungerar och vad konsekvenserna av obetalda skulder kan bli. Samtidigt betonas vikten av att inte handla för mer än man har råd med. 

– Även om vi ser att svenska Klarna-kunder mellan 18-25 blir allt bättre på att betala sina fakturor i tid så fortsätter vi att ta ett större ansvar för finansiell hälsa bland unga. Vi är särskilt måna om de unga vuxna som handlar med Klarna, och vill underlätta för dem att fatta smarta privatekonomiska beslut. De har ofta mindre erfarenhet av kredit och mindre förståelse för konsekvenserna av att inte betala i tid. Samtidigt är det en grupp som är intresserade av privatekonomi och som använder digitala hjälpmedel, vilket gör det enklare att hålla ordning på fakturor och betalningar, säger Jesper Eriksson. 

En analys som av Klarnas kunder i åldern 18-25 år visar att de överlag blivit bättre på att betala sina fakturor i tid. Andelen fakturor med påminnelseavgift har minskat, likaså andelen köp som når inkasso. 

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Klarna

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev