Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Betallösningar

Efter borttagna restriktioner – så ökar utländska kortköp i Sverige

Publicerad: 30 mars 2022, 11:45

Utländska resenärers konsumtion i Sverige börjar återhämta sig. Det visar siffror från Nets. ”Handlare i Sverige med en betydande andel internationella kunder kan andas ut något”, säger säger Louise Richardson på Nets Merchant Services.


Ämnen i artikeln:

Betalfrågor

En vecka efter att samtliga Covid-restriktioner togs bort den 9 februari ökade den internationella kortomsättningen i Sverige med 26,1 procent jämfört med veckan innan. 

Detta enligt en analys av betalbolaget Nets kortomsättning.

För hela februari var ökningen 60,1 procent jämfört med januari. Nivån är dock fortfarande knappt 80 procent jämfört med innan pandemin.

– Hotell, gränsbutiker, återförsäljare och andra handlare i Sverige med en betydande andel internationella kunder kan andas ut något. Även om dessa företag upplevde det största tappet någonsin under 2020 på grund av Covid och reserestriktioner så verkar effekterna vara relativt tillfälliga, säger Louise Richardson.

Gränshandeln tycks vara den del som återhämtar sig snabbast. Den första veckan efter att restriktionerna hävdes fortsatte den norska andelen av den internationella kortomsättningen i Sverige att öka jämfört med veckan innan. Livsmedelsbutiker noterade exempelvis en ökning med 55 procent, enligt Nets analys.  

– Eftersom denna handel kräver lite eller ingen planering jämfört med turistresor, är det ingen överraskning att denna typ av konsumtion från utländska besökare återhämtar sig snabbt, säger Louise Richardson.

I storstäderna gynnades främst handlare som traditionellt sett är viktiga för utländska resenärer: Mat och logi, attraktioner och underhållning. 

Barer i topp – detaljhandel i botten

Utländsk kortomsättning en vecka efter restriktionerna lyftes jämfört med veckan innan:

Barer etc: 142%

Livsmedelsbutiker: 55%

Nöjen och attraktioner: 53,7%

Restauranger och kaféer: 38,3%

Detaljhandel exkl. livsmedelsbutiker: 30,8%

Hotell: 29,7%

Källa: Nets

 

Mikael Sydner

Reporter

mikael.sydner@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Betalfrågor

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev