Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Betallösningar

Blippandet växer – kontaktlöst är kung i kassan: ”Ledande inom digitala betalningar”

Publicerad: 2 februari 2022, 14:03

Andelen kontaktlösa betalningar ökade kraftigt under 2021. Det visar årssiffror från Nets. ”Pandemin har vidare varit en drivkraft för ökat blippande”, säger Patrick Höijer, Sverigechef för Nets.

Ämnen i artikeln:

Betalfrågor

MS

Mikael Sydner

mikael.sydner@bonniernews.se


Läs mer: Kundernas besked – så vill de betala: ”Pandemin en förklaring”

I Sverige ökade andelen kontaktlösa kortbetalningar från 62 till 73 procent under 2021.

Andelen är högst inom detaljhandeln och restauranger med drygt 80 procent.

I hela Norden ökade blippandet från 74 till 80 procent. 

Danmark är i topp med hela 90 procent, med Norge tätt därefter. 

Detta enligt en kartläggning från Nets som mäter de nordiska konsumenternas betalmönster genom egen kortdata från betalterminalerna i fysiska försäljningsställen, inklusive mobilbetalningar.

– Norden är den mest digitaliserade regionen i världen och helt klart ledande inom digitala betalningar. Pandemin har vidare varit en ytterligare drivkraft för ökat blippande, vilket är positivt för både handlare som får ett snabbare betalningsflöde liksom för konsumenterna som kan betala enkelt och utan fysisk kontakt med betalterminalen, säger Patrick Höijer i en kommentar.

Statistik från Nets Nordic Payment Report 2021 visar också att sju av tio svenskar värdesätter kontaktlösa betalningar högt eller mycket högt, och att 80 procent använder betalmetoden minst ett par gånger i månaden. 

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev