Betallösningar utvecklas hela tiden. Market listar de senaste innovationerna inom betallösningar för e-handel och butik.
Betallösningar
E-handeln ökade starkt i december medan det var trögare för fysiska försäljningsställen. Det visar Nets statistik för kortköp. ”Det finns fortfarande en pandemifaktor i statistiken”, säger Patrik Müller, e-handelsexpert på Nets.
Framtidens teknik
Självskanning växer snabbt – utanför livsmedelshandeln. De sällanköpsaktörer som testar olika lösningar just nu vittnar om stora fördelar, men också utmaningar. Här delar tre tunga kedjor med sig av sina erfarenheter:
✓ Ikeas högt uppsatta mål – och tydliga effekter: ”Knappt några klagomål längre.”
✓ Decathlons boxlösning frigör personal: ”Bara att droppa varorna i boxen.”
✓ AI-foto har snabbat upp flödet hos Circle K: ”Kundströmmarna har ökat.”
✓ Arbetet med utmaningarna: ”Jag kan inte säga att det är 100 procent stöldfritt.”
Betallösningar
Fler än hälften av svenskarna räknar med att spendera mer pengar i fysiska butiker än online det kommande året. Det visar en undersökning från Klarna som nu gör det möjligt att betala i fysiska butiker via Klarna-appen. ”Vi stärker Klarnas roll som tillväxtmotor för återförsäljare lagom till shoppinghögtiderna”, säger Björn Goss, head of in-store på Klarna.
Betallösningar
Svenskarnas användning av kontanter i den fysiska handeln är lägre än någonsin. Detta enligt siffror från Nets årliga rapport. Samtidigt fortsätter handlarna att i stor utsträckning ta emot kontanter. ”En komplex fråga”, säger Bengt Nilervall, näringspolitisk expert inom betalfrågor på Svensk Handel.
Betallösningar
De svarta rubrikerna om Klarna har duggat tätt den senaste tiden. Market kunde i går berätta om hur e-handlarna ser på situationen – med både kritik och hyllningar av betaljätten.
Här ger Sverigechefen Jesper Eriksson sin bild av läget i Klarna, miljardförlusterna, utvecklingen på den svenska marknaden och relationen med handlarna: ”Jag har inte pratat med någon kund som har belyst detta som en oro.”
Granskning
Det stormar rejält kring Klarna. Betaljätten har redovisat förluster i miljardklassen de senaste kvartalen och rubrikerna i affärspressen har varit svarta.
Men hur påverkas deras kunder – e-handlarna – av turbulensen och hur kommunicerar Klarna med dem?
Market har kontaktat ett 60-tal retailers och e-handlare. Svaren antyder att frågan är känslig – och att handlarna är mycket splittrade i bilden av Klarna. ”Vi har inte hört något från dem och har hela tiden haft svårt att nå dem vid försök till kommunikation”, säger en toppchef som vill vara anonym.
Här är handlarnas bild av det krisstämplade Klarna.
Betallösningar
Kapitalet forsar ut från Klarna, och om lönsamheten inte förbättras är det senaste tillskottet av pengar slut i april. Nu har Finansinspektionen, FI, skärpt kontrollen av Klarna och begär tätare rapportering av bland annat resultat- och balansposter. Det uppger Dagens Industri.
Betallösningar
Nio av tio handlare fortsätter att låta kunderna betala med kontakter. Det visar en ny undersökning från Svensk Handel. ”Kontantbetalningar kommer att fortsätta accepteras i butiker under många år framöver”, säger experten Bengt Nilervall.
Betallösningar
Efter granskningen av Qliros marknadsföring av konsumentkrediter kommer Konsumentombudsmannen, KO, i morgon att lämna in en stämningsansökan mot kreditbolaget till Patent- och marknadsdomstolen.
Betallösningar
Nu vidtar Klarna ytterligare åtgärder för att få unga i åldrarna 18-25 år att inte dra på sig onödiga krediter. ”De har ofta en mindre förståelse för konsekvenserna att inte betala i tid”, säger landschef Jesper Eriksson.
Betallösningar
Utländska resenärers konsumtion i Sverige börjar återhämta sig. Det visar siffror från Nets. ”Handlare i Sverige med en betydande andel internationella kunder kan andas ut något”, säger säger Louise Richardson på Nets Merchant Services.
Betallösningar
Market har kartlagt vilka betalsätt de största svenska e-handlarna erbjuder sina kunder. ”Det är viktigt att erbjuda alla vanliga betalsätt”, säger Nets e-handelsexpert Patrik Müller. Här kan du läsa om:
✓ Betalsätten som de 250 största e-handlarna i Sverige använder.
✓ Vilka betalsätt som kunderna använder mest.
✓ E-handelsexperten om riskerna med att inte följa konsumenternas krav.
✓ Betalternativen som är populärast hos kunderna.
✓ Vilka betallösningar som har tagit andelar under pandemin.
Betallösningar
Klarna hyllas för sin enkelhet – men bland e-handlarna finns också ett pyrande missnöje. Det visar Markets stora kartläggning av 250 svenska nätbutiker. Läs om:
✓ E-handlarna om varför de lämnade Klarna:
• Högre kostnader.
• Kritiken mot dominanta ställningen.
• Tar över kundrelationen.
✓ Data ur undersökningen: Hit vänder sig de som ratar Klarna.
✓ Jämförelse: Så går försäljningen – med och utan Klarna.
Kartläggning
Market har genomfört en stor kartläggning av 250 e-handelssajter. Här kan vi presentera unika siffror som visar hur dominerande Klarna är betalleverantör. Här kan du läsa allt om:
✓ Kartläggningen: Så många e-handlare använder Klarna.
✓ Konkurrenternas andelar: Qliro, Resurs Bank, Walley med flera.
✓ Skillnaderna mellan traditionella aktörer och pure players.
✓ E-handlare och experter om Klarnas styrkor – och faktorn som oroar.
✓ Klarna om kritiken.
Betallösningar
Andelen kontaktlösa betalningar ökade kraftigt under 2021. Det visar årssiffror från Nets. ”Pandemin har vidare varit en drivkraft för ökat blippande”, säger Patrick Höijer, Sverigechef för Nets.
Trender
En stor andel e-handel, faktura vid onlineköp och allt färre kontanter. Det är tre starka trender inom betalningar som är utmärkande för Sverige jämfört med andra länder. Det visar en global studie från Worldpay. ”Kontanterna ryker”, säger Fredrik Neumann, Nordenchef för Worldpay.
Betallösningar
Lykos nya kassalösning ska frigöra tid för butikspersonalen och ge kunden en smidigare upplevelse. ”Det sätter oss även i förarsätet när vi bestämmer vart vi vill driva utvecklingen framöver” säger it-chefen Peter Gunnarsson.
Betallösningar
Ur & Penn satsar på scan and pay i sina butiker. ”Vi har många kunder som bara vill gå in snabbt och köpa något”, säger operativa chefen Emir Saffar, som avslöjar att ett köp med nya lösningen kan gå så snabbt som tolv sekunder.
Betallösningar
Nu kan kunderna skanna sina varor med telefonen på Ikea. Självskanningen har introducerats på två varuhus i Sverige och rullas nu ut successivt i resten av varuhusen. ”Man upplever att man sparar tid och att kötiden förkortas”, säger Susanne Jensert, kundansvarig på Ikea i Sverige.
Betallösningar
Svenskarnas köpfest av varor på nätet fortsätter. Det visar Nets rapport för första halvåret 2021. I ruschen har mixen av betalsätt förändrats där en tydlig vinnare sticker ut. ”Utgå från att konsumenterna är lata i checkouten”, säger Nets e-handelsexpert Patrik Müller.
Betallösningar
Kreditlagen från i fjol skulle bidra till att minska hushållens skuldsättning. Hos Klarna är dock faktura fortfarande populärast. ”Konsumenterna vill få hem varan innan betalning”, säger Klarnas kommunikationschef Johan Gustafsson.
Betallösningar
Kreditlagen från i fjol skulle bidra till att kyla av hushållens konsumtion på kredit. Men drygt ett år senare konstaterar ledande e-handlare att lagen är feltänkt. ”Onödig. Vi svenskar vill handla mot faktura och gör det oavsett”, säger Johan Sävenstrand, CTO på Ginza. Här är tio röster om hur kreditlagen har påverkat betalningarna.
Betallösningar
87 procent av handlarna tar fortsatt emot kontanter. En betryggande majoritet planerar att fortsätta göra det, visar en undersökning från Svensk Handel. ”Det är uppenbart att kontanter kommer att fortsätta spela en viktig roll i samhället”, säger Bengt Nilervall, expert på betalfrågor.