lördag4 februari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Smart buy, skattjakt eller budget? Här är faktorerna bakom de framgångsrika lågpriskedjorna

Analys

Lågprishandeln har utvecklats snabbt. Att förstå den nya marknaden handlar lika mycket om kundens drivkrafter som om låga priser. Här reder Magnus Ohlsson ut positionerna på den moderna lågprismarknaden – och vilka karaktäristiska drag de mest framgångsrika aktörerna har.


Nu inleds Icas utlovade prisoffensiv – syns tydligt i butik: ”En kraftull start”

Marknadsföring

Med rosa skyltar och ommöblerade butiker försöker Ica-butikerna nu ge billigare varor mer uppmärksamhet. I bakomliggande led stöps Ica Sveriges hela organisation om, för att vända Icas negativa tillväxtkurva. ”Det här är en kraftfull start på en av många många satsningar som vi gör”, säger vd Eric Lundberg.

Innehåll från SAS

Den ansvarsfulla konsumtionen: Måste den offras på inflationens altare?

Innehåll från SAS


Handeln tappar i empati – men här är några som lyckas: ”Otroligt stolta”

Lojalitet

Handelns aktörer upplevs mindre empatiska nu än tidigare. Men de som lyckas bäst håller en fortsatt hög nivå, visar siffror från Kundempatiindex. ”Elon, Ikea och Ica är jämte apotekskedjorna tydliga exempel på aktörer som lyckats”, säger Michael Dahl om resultatet.


Köptemplens tid är förbi – här är fem koncept som förvandlar kunder till fans

Köpupplevelse

Den senaste generationen retailers öppnar fysiska butiker – men med en annan filosofi. ”De ser retail på ett helt annat sätt”, säger trendspanaren Jack Stratten på Insider Trends. Här lyfter han fram en handfull exempel på hur både nya och gamla aktörer skapar attraktion och nerv på sina fysiska platser.


Akademibokhandeln satsar på snabbkassor: ”Ökar försäljningen över tid”

Betallösningar

Akademibokhandeln satsar på snabbkassor i sina butiker. ”Vi har självutcheckning i 14 butiker i dag”, säger försäljningschef Johan Junehed.


Larmet om kundmötet – utvecklingen tvärvänder: ”Det är snudd på obegripligt”

Kundmöte

Årets Kundmötesbarometer från Custitude visar en oroväckande negativ trend. Här är betyg på 36 kedjor i detaljhandeln.


Roblox, hemliga rum och QR-renässans – här är sex heta trender från NRF Big Show

Köpupplevelse

Den fysiska butiken var i fokus på NRF Big Show i New York. När kunderna nu återvänder till butiken handlar det om att fylla den med upplevelser, snabba betallösningar och medarbetare på tå.


”Retailvärlden handlar just nu om död och pina”: Eländesåret är här – eller?

Podcast

Market Headlines är tillbaka med årets första avsnitt: Domedagsprofetiorna duggar tätt – men det finns ljus i mörkret. Nancy Asmar, säljaren som kunderna köar till. Faktorerna som skapar ett fantastiskt kundmöte.


Svenskarna om NRF Bigshow: ”Ibland känns det som 'gammelretails' dödsryckning”

Trender

På tisdagen avslutades retaileventet NRF Big Show i New York, som arrangerade för 113:e året. Även om arrangörerna National Retail of Federation, NRF, hållit eventet i gång under pandemiåren, så kändes årets som en återkomst. Market har talat med några av de svenska besökarna om deras intryck.


Total kris eller köpfest? – 29 branschprofiler om trenderna som förändrar handeln 2023

Trender

Market lät 29 detaljhandelsprofiler trendspana. Svaren ger en unik insyn om framgångskoncept, floppar, kundbeteenden och viktiga prioriteringar för det kommande året.


Klockan klämtar för handeln – sex faktorer som visar hur hårt krisen slår

Analys

Market Makroanalys: Avslöjande penningmått, överoptimistiska prognoser och ett annorlunda nyårslöfte – Ola Nevander listar faktorerna du bör hålla koll på när recessionen rycker närmare.