Framtiden för optikhandeln är strålande

Optikhandeln var en av fjolårets starkaste branscher. Glasögon har blivit mode som får kosta. Markets rapport förklarar varför optikhandeln fortsätter att blomstra.
Text: David Jansson, Thomas Ohlén
Annons:

Förra året bromsade tillväxten in något i den svenska detaljhandeln. Men optikhandeln gick mot strömmen och blev en av årets stora vinnare med en försäljningsökning som var klart större än året innan.

Faktum är att svenskarna ökade sina utgifter för linser och glasögon mer än någon gång under de senaste tio åren.

Trenden lär fortsätta. Befolkningen växer och medellivslängden ökar, vilket betyder att att allt fler behöver glasögon.

Samtdigt är rätt bågar en modegrej. Folk gör av med mer pengar vid varje tillfälle för att ha olika glasögon till vardags, fest eller under träningspass.

Det här kan du läsa i rapporten:

  • Hur tillväxt och lönsamhet stadigt ökar
  • Hur glasögon har blivit mode som får kosta
  • Vilka aktörer som sticker ut
  • Vad den ökade digitaliseringen innebär
  • Hur fokus på bemötandet ökar
  • Fem glasklara trender

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Loading...