Zalandos hållbarhetskrav – nå målen eller sparkas ut: ”Det låter hårt men alla gör det”
Zalando har satt höga mål för sig själva när det kommer till hållbarhet. Med slöseriets egen högtid Black Friday runt hörnet sätts företagets engagemang på prov direkt. ”Vi vill fortsätta kunna vara en del av sådana kommersiella event men det måste ske inom gränserna för hållbarhetsmålen”, säger David Hejgaard, nordenchef på Zalando.
2025 ska Zalandos koldioxidutsläpp vara i linje med Parisavtalets krav för att klara 1,5 graders-målet. 2023 ska de förlänga livslängden på 50 miljoner varor och samma år ska 20 procent av företagets omsättning genereras av mer hållbara produkter. Zalandos hållbarhetsmål är ambitiösa.
– Vi har bundit oss till det här och det är full transparens så vi måste leverera, säger Zalandos nordenchef David Hejgaard.
Hållbarhetsmålen gäller inte heller bara Zalando själva. Även företagen som finns på företagets plattform måste följa dem. Totalt har man över 2 500 partners och olika varumärken och målet är att 90 procent av dem ska uppfylla målen – annars sparkas de ut från plattformen.
Läs våra kommentarsregler