Zalandos hållbarhetskrav – nå målen eller sparkas ut: ”Det låter hårt men alla gör det”

Zalando har satt höga mål för sig själva när det kommer till hållbarhet. Med slöseriets egen högtid Black Friday runt hörnet sätts företagets engagemang på prov direkt. ”Vi vill fortsätta kunna vara en del av sådana kommersiella event men det måste ske inom gränserna för hållbarhetsmålen”, säger David Hejgaard, nordenchef på Zalando.
Text: Andreas Heneborn
Annons:

2025 ska Zalandos koldioxidutsläpp vara i linje med Parisavtalets krav för att klara 1,5 graders-målet. 2023 ska de förlänga livslängden på 50 miljoner varor och samma år ska 20 procent av företagets omsättning genereras av mer hållbara produkter. Zalandos hållbarhetsmål är ambitiösa.

– Vi har bundit oss till det här och det är full transparens så vi måste leverera, säger Zalandos nordenchef David Hejgaard.

Hållbarhetsmålen gäller inte heller bara Zalando själva. Även företagen som finns på företagets plattform måste följa dem. Totalt har man över 2 500 partners och olika varumärken och målet är att 90 procent av dem ska uppfylla målen – annars sparkas de ut från plattformen.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Samma ämne:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...