XXL:s nya Sverigechef tror på fler och mindre varuhus: ”Vi ska fortsätta att utvecklas”

Coronaviruset har gjort att Anders Lindblom fått göra entré som XXL:s nya Sverige-vd med digitala handslag. Nu längtar han efter de fysiska mötena och att få ta sportkedjan in i framtiden – genom fler varuhus och nya fysiska uttryck. ”Framtiden ser jätteljus ut för XXL”, säger han.
Text: Marie Hillblom
Annons:

Ålder: 48

Född: 29 juni 1971 i Uddevalla

Bor: I Stockholm sedan 20 år, i ett radhus på Lidingö.

Familj: 17-årig dotter och särbo.

Gör: Vd för XXL Sport och vildmark sedan 1 mars 2020.

Bakgrund: 30 år inom handeln, i olika roller och på olika orter. Började som säljare på Siba och jobbade där 12 år. Har jobbat 18 år på Elgiganten och kommer närmast från rollen som head of operaration i bolaget.

Ledarfilosofi: Tror på ett verksamhetsnära ledarskap, att vara där det händer och fatta beslut utifrån vad som är. Att vara synlig och tydlig.

Intressen: Umgås med familj och vänner, resa, träna och vara aktiv, spela golf, åka skidor.

Favoritsport: ”Jag gillar sport och tittar gärna på stora evenemang. Jag är ingen elitutövare själv men håller igång tre-fyra gånger i veckan med löpning, gym, gruppträning, crossfit, tabata”.

Hela sitt vuxna liv har Anders Lindblom jobbat inom handeln. Det vill han fortsätta med.

– Jag har alltid varit intresserad av försäljning, säger mannen, som är ny vd för Sveriges tredje största sportkedja, XXL Sport och vildmark.

Han anser själv att han halkade in i retail genom ett bananskal. Hans mamma såg en annons att hemelektronikkedjan Siba sökte säljare. Han var 18 år, sökte och fick jobbet och sen har det rullat på – i olika roller och på olika orter. I tolv år var han kvar på Siba, hamnade sedan inom Elgiganten i 18 år. 1 mars lämnade han bolaget och rollen som head of operation för att bli XXL:s nya Sverigechef.

– Det står vd i anställningskontraktet, men jag är inte så mycket för titlar. Jag är nog lite prestigelös, säger han .

Anders Lindblom tror på ett verksamhetsnära ledarskap, där han är med där det händer.

Och just nu händer det oerhört mycket i hela retail. Den direkta förklaringen stavas corona, men XXL-kännaren vet också att bolaget sedan en tid kantats av ett sargat rykte. Anders Lindbloms företrädare, Per Sigvardsson, fick sluta med buller och bång förra våren efter att ha skrivit olämpliga kommentarer om klimataktivisten Greta Thunberg på sitt Facebookkonto. XXL redovisade ett tufft ekonomiskt läge efter det fjärde kvartalet 2019: en kass vinter, med dålig försäljning och ett minus på tolv procent i jämförbara enheter. Vinstvarning på det och så kom coronasmittan som utvecklats till en pandemi. För en tid sedan gick XXL:s norska ägare ut och skaffade mer likvida medel till kedjan genom banklån och nyemission.

Och här kliver du in som vd från 1 mars. Hur är det?

– Allt har gått i ett väldigt högt tempo från dag ett. Ingen hade väl sett corona komma och det blev inte den uppstart som jag hade planerat. Det har blivit annorlunda.

Anders Lindbloms plan var att som ny ledare i sportkedjan resa runt till de 29 varuhusen i Sverige och skaka hand. Första veckan hann han faktiskt träffa alla varuhuschefer på ett inplanerat möte, men sen tog det stopp på grund av viruset. 

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...