Venue Retail: ”Vi gör rätt saker”

Sko- och accessoarbolaget Venue Retail Group håller på att vända skutan åt rätt håll. Rörelseförlusten minskade under bolagets andra kvartal.
Text: Mikael Sydner
Annons:

Venue Retail Group i siffror

                               Q2 2014/15   Q2 2013/14

Nettoomsättning     265,1       256,7
Rörelseresultat       -3,3           -8,1
Nettoresultat          -5,6            -8,1
Siffrorna är i miljoner kronor och avser andra kvartalet i det brutna räkenskapsåret (december-februari).

Koncernens nettoomsättning ökade från 256,7 miljoner kronor till 265,1 miljoner under perioden (december-februari).

Samtidigt minskade rörelseförlusten från 8,1 miljoner kronor till minus 3,3 miljoner.

Under kvartalet stängdes enligt plan nio olönsamma butiker, som belastar halvårsresultatet med 3,3 Mkr.

Den svenska verksamheten med Rizzo och Accent redovisar en minskad rörelseförlust från 16,3 till 4,3 miljoner kronor.

– Siffrorna för kvartalet visar att vi hade en stabil försäljning, med en ökning både totalt och i jämförbara enheter, men att resultatet tyngdes av svagare bruttovinst till följd av våra satsningar på att uppgradera sortiment, kommunikation och koncept. Målet är att erbjuda ett behovsorienterat sortiment som skapar en helhetsupplevelse och riktar sig till den moderna rörliga konsumenten, säger tf vd Christel Kinning i en kommentar till rapporten.

Hon konstaterar också att e-handeln utvecklas positivt.

– Vi ser flera positiva signaler som visar att vi gör rätt saker, säger Christel Kinning.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...