Venue Retail: ”Vi gör rätt saker”
Venue Retail Group i siffror
Q2 2014/15 Q2 2013/14
Nettoomsättning 265,1 256,7
Rörelseresultat -3,3 -8,1
Nettoresultat -5,6 -8,1
Siffrorna är i miljoner kronor och avser andra kvartalet i det brutna räkenskapsåret (december-februari).
Koncernens nettoomsättning ökade från 256,7 miljoner kronor till 265,1 miljoner under perioden (december-februari).
Samtidigt minskade rörelseförlusten från 8,1 miljoner kronor till minus 3,3 miljoner.
Under kvartalet stängdes enligt plan nio olönsamma butiker, som belastar halvårsresultatet med 3,3 Mkr.
Den svenska verksamheten med Rizzo och Accent redovisar en minskad rörelseförlust från 16,3 till 4,3 miljoner kronor.
– Siffrorna för kvartalet visar att vi hade en stabil försäljning, med en ökning både totalt och i jämförbara enheter, men att resultatet tyngdes av svagare bruttovinst till följd av våra satsningar på att uppgradera sortiment, kommunikation och koncept. Målet är att erbjuda ett behovsorienterat sortiment som skapar en helhetsupplevelse och riktar sig till den moderna rörliga konsumenten, säger tf vd Christel Kinning i en kommentar till rapporten.
Hon konstaterar också att e-handeln utvecklas positivt.
– Vi ser flera positiva signaler som visar att vi gör rätt saker, säger Christel Kinning.