Foto: Shutterstock

Vässa marknadsföringen: Så når ditt budskap både Boomers och Generation Z

Ska du träffa rätt och nå fram med din kommunikation har du mycket att vinna på att ha koll på hur olika generationer skiljer sig åt i sina beteenden. Jennie Gerum, marknadschef på Voyado, visar skillnaderna mellan Generation Z, Babyboomers och de andra generationerna, när content marketing är vägen att gå och vem som är mest benägen att nyttja kundklubbserbjudanden.
Text: Marie Hillblom
Annons:

Så delas de olika generationerna in efter födelseår:

Generation Z: Födda 1996-2010
Millenials: Födda 1977-1995
Generation X: Födda 1965-1976
Babyboomers: Födda 1946-1964
Traditionalister: Födda 1945 och tidigare

Kundlojalitetsplattformen Voyado har undersökt 3,6 miljoner interaktioner i kundklubbar och lojalitetsprogram och gjort en rapport om hur handeln kan skapa den mest optimala marknadsföringen för att nå fram till de olika generationerna.

– Olika kunder har vuxit upp under olika eror, har upplevt olika saker som påverkar hur de tar emot kommunikation. Det behöver man förstå för att kunna väcka intresse och nå fram med marknadsföring, säger Jennie Gerum.

Generation Z, födda 1996-2010, står allt oftare i fokus för handeln, eftersom det är en generation som är född med mobilen i handen, står för framtidens handel och ställer större krav på köpupplevelsen.

Men här krävs därför också helt andra grepp i marknadsföring och kommunikation än gentemot till exempel den tidigare Millenialsgenerationen, födda 1977-1995, förklarar Jennie Gerum.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...