Varumärkesmästaren om receptet bakom Willys succé: ”Måste våga välja – och köra så att det ryker”
En ödmjuk tävlingsmänniska som kan konsten att bygga ett starkt varumärke. Patrick Grabenbauer är marknadschefen som har gjort Sveriges billigaste matkasse hållbar.
Att hela fem gånger ha utsetts till Sveriges bästa marknadschef av tidningen Resumé och dessutom prisats som Årets marknadsförare under den senaste upplagan av Retail Award skulle kunna stiga vem som helst åt huvudet. Men Patrick Grabenbauer, marknadschef på Willys, står stadigt med bägge fötterna på jorden.
– Alla som jobbar i den här branschen fattar ju att det är en lagseger. Att bygga ett starkt varumärke som tillhör dem som växer mest är inget man kan sitta och göra på en marknadsavdelning, man måste ha hela företaget med sig på tåget och sedan successivt flytta fram positionerna, säger han.
De som varje dag möter kunderna är enligt Patrick Grabenbauer de viktigaste marknadsförarna, och inom Willys finns totalt 9 000 medarbetare.
Läs våra kommentarsregler