Foto: Foto: Daniel Norman

Varm höst sänkte Kappahl

Kappahls försäljning föll rejält under hösten. Nu talar vd Johan Åberg ut om bakslaget. ”Vi har påverkats av det varma vädret.”
Text: Thomas Ohlén
Annons:

Kappahl i siffror

                               2014/15     2013/14
Nettoomsättning    1 174         1 243
Rörelseresultat            95              99
Nettoresultat               61              62

Fotnot: Siffrorna är i miljoner kronor och avser första kvartalet på det brutna räkenskapsåret (september-november)

Första kvartalet (september-november) på det brutna räkenskapsåret minskade Kappahs nettoomsättning med hela 5,6 procent till 1 174 kronor.

Den varma hösten pekas ut som huvudförklaring.

– Vi och branschen i övrigt har påverkats. Försäljningen av varma plagg har varit svag, säger Johan Åberg i delårsrapporten.

Men trots den betydligt lägre försäljningen lyckades kedjan öka rörelsemarginalen från 8,0 procent till 8,1 procent.

– Vi levererar en marginal i linje med föregående år.

Åtta butiker har under perioden byggts om till det nya butikskonceptet.

– Mätningar visar positiva siffror i kundupplevelse och försäljning, konstaterar Johan Åberg.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...