Värderingsstyrda affärer lönar sig – så försöker kedjorna leva upp till kundernas krav

Sopsortera eller försvinn! Värderingsstyrda affärsmodeller kan kopplas till ökad lönsamhet, nöjdare kunder och sägs vara en nödvändighet för bolags överlevnad. Men hur hanterar handeln kundernas ökade medvetenhet och krav på hållbarhet och socialt ansvarstagande? Market har talat med nio av handelns största aktörer.
Text: Helen Preutz
Annons:

I coronakrisens spår har frågor som hållbarhet och socialt ansvarstagande tillfälligt hamnat i skymundan, när man istället fokuserat på att erbjuda säker handel och parera omsättningtapp. Men i takt med att så väl kedjorna som konsumenterna börjar anpassa sig till den nya vardagen gör sig hållbarhetsfrågan påmind. Hur miljövänliga är till exempel hemleveranser egentligen ?

En färsk studiefrån analysföretaget Kantar Consulting visar att varumärken med uttalat värderingsstyrda affärsmodeller utklassar övriga företag. Under tolv års tid var värdetillväxten hos de uttalat värderingsstyrda företagen 175 procent jämfört med 86 bland de måttligt värderingsstyrda och 70 procent hos icke-värderingsstyrda bolag.

Slutsatserna från rimmar väl med Markets egen undersökning som visar att svenska retailbolag upplever allt högre förväntningar bland konsumenterna på att handeln tar frågor som hållbarhet och socialt ansvarstagande på allvar.

En ökad vilja att göra skillnad genom hållbara val manifesteras genom förändrade konsumtionsmönster och krav på ökad transparens hos handelns företag.

Och enligt Mattis Bergquist, hållbarhetschef på Coop har handeln allt att vinna på att följa med och skapa förutsättningar för att möta förväntningarna.

– Här kan man som företag få tydliga fördelar jämfört med konkurrenter eller andra.

Men det är inte bara kunderna som driver på utvecklingen mot mer värderingsstyrda affärsmodeller.

– Det handlar även om vilka krav och förväntningar som vi, våra medarbetare och delägare har på att vi aktivt arbetar med dessa frågor. Det har blivit en värderingsfråga i mångt och mycket, säger Jessica Larsson, informationsansvarig på XL-Bygg.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...