Foto: Foto: Jonas Bilberg

Urstark framtidstro i handeln

Inte sedan 2011 har handlarnas framtidstro varit så stark som nu. Det visar den senaste Handelsbarometern från Svensk Handel.
Text: Mikael Sydner
Annons:

Framtidstron är stark bland svenska handlare.

Handelsbarometerns så kallade framtidsindikator landar i mars på 18, vilket är ett lyft jämfört med föregående månads notering på 2.

Ökningen beror huvudsakligen på att många handlare tror på en försäljningsökning under de kommande tre månaderna. 54 procent av handlarna tror på en ökad försäljning i den egna butiken.

– Med våren stiger även temperaturen i handeln. Ökad köpkraft på grund av låga räntor, sjunkande arbetslöshet och ett nytt jobbskatteavdrag ger handlarna framtidstro och Handelsbarometern hamnar på sin högsta nivå på tre år, säger Yvonne Ingman, vice vd på Svensk Handel i en kommentar.

Samtidigt sjunker den så kallade kaxighetsindikatorn vilket är ett mått på hur stor andel av handlarna som tror att de kommer att kunna öka sin marknadsandel framöver.

Att kaxighetsindikatorn minskar tyder på att handlare upplever en hårdare konkurrens nu än tidigare, konstaterar Svensk Handel.

Trots en stark framtidstro är det endast sju procent som tror att antalet anställda kommer att öka i den egna butiken.

Det här är en del av Market Premium

Redan Premium-prenumerant?

Det får du som Market Premium-prenumerant

  • Premiumartiklar som ger dig hela nyhetsbilden av detaljhandeln
  • Sökbart artikelarkiv
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...