Uppstickaren Jeansbolaget går på offensiven – siktar på 50 butiker

Jeansbolaget fortsätter sin expansion och öppnar två nya butiker i sommar. Visionen är att vara bäst på jeans och målet är att ha 50 butiker och en omsättning på en halv miljard kronor.
Text: Agneta Renmark
Annons:

Om Jeansbolaget

Bakgrund: Startade i januari 2016, som utbrytare från JC.
Antal butiker: 23, snart 25.
Affärsidé: ”Vara den naturliga inköpsdestinationen för kunder som söker jeans och jeansrelaterade produkter.”
Ägare: En styrelse bestående av Tobias Frick (vd), Lars Bergman, Thomas Haraldsson, Jonas Hardeberg och Thomas Rundqvist.

Jeansbolaget i Sverige AB är en relativt nystartad kedja som erbjuder denim och mode från välkända varumärken och som har 23 konfektionsbutiker runt om i Sverige.

Företaget bildades i januari 2016, då 20 butiker bröt sig ut från sitt franchiseskap inom JC. Sedan dess har man tappat en butik i Umeå men öppnat fyra nya. Och affärerna går bra.

– Vi har haft en försäljningsökning på i snitt 16 procent under 2016 och 17 procent hittills i år på jämförbara butiker. Och nästan samtliga butiker som tidigare hade röda siffror har vänt dem till svarta, säger vd Tobias Frick, som tidigare drev JC i Oskarshamn.

Tillsammans med ytterligare fyra butiksägare ingår han i den styrelse som tillsammans jobbar med alla utvecklingsfrågor – från kassalösningar till marknadsföring.

– Vi vill inte dra på oss några kostnader med kontor och anställda – då kan vi inte behålla den låga serviceavgift som vi håller i dag. Vi vill att lönsamheten ska stanna i butikerna, säger han.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...