Unikt material: Bilderna som visar hur kunderna flytt cityhandeln

Kristina Andersson, analyschef på Datscha.
Företaget Datscha har med hjälp av verktyget Footfall som grundar sig på information från GPS:er i kombination med Artificiell Intelligens (AI) mätt fotgängartrafiken på en rad shoppingstråk runt om i landet på uppdrag av Market.
Enligt Kristina Andersson, analyschef på Datscha har coronautbrottet förändrat människors rörelsemönster.
– Genom insikter från anonymiserad och aggregerad data kan man förstå samhällets faktiska rörelsemönster på våra gator. Vi kan med Datscha Footfall se att i de centrala delarna av Stockholm har antalet besökare minskat radikalt jämfört med samma tidpunkt för ett år sedan.
På Drottninggatan i Stockholm, en vanlig destination för flanörer och inköpssugna, rasade antalet fotgängare med 70 procent under mars jämfört med samma period året före. I exakta tal innebär det 700 000 färre förbipasserande.