Unika siffror visar bakslaget för Coop – tappade kunder under sommaren

Läs mer
Alla siffror från GFK:s dagligvaruindex hittar du på Market Data. Snittköp, lojalitet och penetration – kedja för kedja.
GFK:s kartläggning över hushållens inköp av dagligvaror avslöjar att formatet Coop och de numera tidigare ”Netto-butikerna” tillsammans nådde 51 procent av svenskarna i juni-augusti i år och det räckte till en delad förstaplats med Willys.
Jämfört med 2019 var det dock ett rejält tapp – på fyra procentenheter.
– Vi hade ställt om 115 butiker till Coop i mitten av juni och det var utmanande att behålla ett renodlat sortiment för Netto. Därför stängde vi 29 ”Netto-butiker” strax innan halvårsskiftet och det är klart att kunderna inte kunde handla i dem då, säger Jim Törnroth på Coop Butiker och Stormarknader (CBS) till Market om den lägre penetrationen i GFK:s sommarmätning.