Unika siffror visar bakslaget för Coop – tappade kunder under sommaren

Coop stängde 29 ”Netto-butiker” – och tappade många kunder. Men nya affärschefen är inte orolig över sommarens bakslag. ”Omställda butiker får ett starkt mottagande”, säger Jim Törnroth.
Text: Thomas Ohlén
Annons:

Läs mer

Alla siffror från GFK:s dagligvaruindex hittar du på Market Data. Snittköp, lojalitet och penetration – kedja för kedja.

GFK:s kartläggning över hushållens inköp av dagligvaror avslöjar att formatet Coop och de numera tidigare ”Netto-butikerna” tillsammans nådde 51 procent av svenskarna i juni-augusti i år och det räckte till en delad förstaplats med Willys.

Jämfört med 2019 var det dock ett rejält tapp – på fyra procentenheter.

– Vi hade ställt om 115 butiker till Coop i mitten av juni och det var utmanande att behålla ett renodlat sortiment för Netto. Därför stängde vi 29 ”Netto-butiker” strax innan halvårsskiftet och det är klart att kunderna inte kunde handla i dem då, säger Jim Törnroth på Coop Butiker och Stormarknader (CBS) till Market om den lägre penetrationen i GFK:s sommarmätning.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...