Foto: Jessica Gow/TT

Unik undersökning: Branscherna som hyllas och sågas för sin kundempati

Apoteken är i topp när det kommer till kundempati visar nya siffror från Kundempatiindex. Byggbranschen får däremot bottenbetyg. ”Mindre personal och mer amatörer i butikerna har påverkat empatin”, säger Michael Dahl, strategikonsult.
Text: Andreas Heneborn
Annons:

Kundempatiindex visar företagens förmåga att visa förståelse och medkänsla för kunderna. Under coronapandemin har kundempatin ställts på sin spets och vissa branscher är tydliga vinnare och andra är tydliga förlorare. Aktörer med fokus på med volym, utbud och pris får generellt sett lägre betyg när det kommer till kundempati.

– Rimligtvis blir personalen i sig inte mindre empatisk, men den mänskliga kontakten och kundupplevelsen förlorar nog en del värme i sådan miljö, säger Michael Dahl, strategikonsult och grundare av Index House som ligger bakom undersökningen.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Samma ämne:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...