Unik statistik – siffrorna som visar julhandelns styrka: ”Tillväxten kommer fortsätta”

Trots att julhandeln under åren har tappat betydelse är det fortfarande en fröjdefull högtid för svensk retail. ”December är utan tvekan den viktigaste månaden”, säger Jonas Arnberg, vd för HUI Research. Här är julhandelns guppiga resa sedan finanskrisen 1992.
Text: Mikael Sydner
Annons:

Julhandeln har haft en enormt stark utveckling sedan tidigt 90-tal. 1992 omsatte handeln i december drygt 35 miljarder kronor i löpande priser. I fjol var siffran snudd på 81 miljarder kronor. Det är en ökning med 174 procent.

En växande befolkning och en ökad välfärd har bidragit starkt.

– Handelns välmående är även beroende av låg ränta och vi har haft väldigt låga räntor i flera år och det driver konsumtion, säger Jonas Arnberg.

Vad julhandeln än har utsatts för genom åren i form av osäkerhet, konjunkturdippar och ändrade konsumentbeteenden har den alltså stått pall i stormarna.

Det här är en del av Market Premium

Redan Premium-prenumerant?

Det får du som Market Premium-prenumerant

  • Premiumartiklar som ger dig hela nyhetsbilden av detaljhandeln
  • Sökbart artikelarkiv
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...