Unik sammanställning: Handelns pandemiår – i siffror

Kundtrafiken på Sveriges handelsplatser sjönk drastiskt under året och varslen i branschen ökade. Samtidigt minskade konkurserna i branschen och retailbolagen på börsen ökade i värde. Så här såg detaljhandelsåret 2020 ut.
Text: Julia Forsberg
Annons:

2020 blev ett speciellt år för de flesta i handeln. Pandemin förändrade såväl hur kunderna handlade som vad de handlade. 

Trafiken på Sveriges handelsplatser sjönk under både vårens och höstens smittvåg, visar siffror från Google. När flera regioner i slutet av oktober införde hårdare restriktioner rasade dock siffrorna snabbare än under vårens utbrott. 

 Många branscher i handeln har vittnat om att det har varit ett tufft år.  Samtidigt finns det också ett flertal branscher som har gynnats av att vi under pandemin har spenderat mer tid i hemmet och rest mindre. När vi dessutom inte gick på restaurang lika ofta fick även dagligvaruhandeln ett uppsving.  

Dagligvaruhandeln är också en bransch som har gått enormt starkt online under året. Totalt ökade e-handeln med 94,5 procent under 2020. E-handeln har generellt haft en stark ökning under pandemin.  

Den fysiska handeln har däremot haft det tufft på många håll. Och varslen om uppsägning ökade i handeln och nådde under 2020 den högsta nivån på 28 år. 

– Jag tror att det kommer att fortsätta med varsel under våren så länge vi har coronapandemin, sa Stina Josefsson, chef för avtal och förhandling på handelsanställdas förbund.

Här är detaljhandelsåret 2020 – i siffror:

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...