Foto: Peter Gehrke och Ikea

Unik kundundersökning: Här är reklamen som träffar rakt i hjärtat

Finalistfältet i tävlingen Empati Grand Prix avslöjar vilka kedjor som lyckats skapa mest empati med sin reklam. ”Dagens kunder vill ha ett mer empatiskt bemötande och det driver också försäljning”, säger strategikonsulten Michael Dahl.
Text: Kalle Östgren
Annons:

Växande e-handel med köp via knapptryckningar. AI, biometri och andra innovationer som gör att tekniken snart vet mer om oss och våra medmänniskor än vi själva. Forskare varnar för att baksidan av dessa mynt är distansering och en växande känsla av olust. Tillsammans med svarta rubriker om klimatförändringar, politisk turbulens, ekonomiska nödutryckningar och nu coronapandemin med isolering har utvecklingen skapat ett känslomässigt stödbehov hos konsumenterna. 

Reklam är en av de kraftfullaste kommunikationskanalerna i det offentliga rummet. Att det sällan räcker för annonsörer att ösa ut priserbjudanden är inget nytt och humor har länge varit metoden för att ge varumärken en extra dimension. Men dagens konsumenter söker ofta en mer inkännande kommunikation – Mark Murray Jones, chefsstrateg för globala mediebyrån OMD, talar till och med om ”en kollektiv känsla av skuld”.

Därför mäter nya undersökningen Kundempatiindex också hur empatisk kedjornas reklam uppfattas.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...