Unik kartläggning: Så utvecklas jättarnas butiksnät

Butiksdöden skördar allt fler offer. Men handelsjättarnas butiksnät fortsätter att växa. Det visar Markets unika kartläggning. ”Små aktörer slås ut av de stora kedjorna”, säger Andreas Svensson, analytiker på HUI.
Text: Andreas Dyrberg Skog
Annons:

Market har granskat hur butiksnäten har utvecklats hos hundra av de omsättningsmässigt största kedjorna i detaljhandeln.

Resultatet: Trots hårdare konkurrens och pressade marginaler har antalet butiker ökat med fyra procent mellan 2012 och 2016, rensat för jämförelsestörande händelser.

För detaljhandeln totalt är utvecklingen betydligt dystrare. Enligt siffror från SCB har antalet butiker minskat med nära fem procent mellan 2012 och 2015.

– Det är en väldigt tydlig nedgång i antalet butiker, säger Andreas Svensson.

– Vi ser en likriktning i butiksutbudet. Handeln är ojämlik sett till lönsamheten – små, fristående butiker slås ut för att de inte är starka nog att konkurrera med de stora kedjorna.

Livsmedelshandeln, elektronikhandeln, sporthandeln och modehandeln är några branscher där det totala butiksbeståndet har minskat kraftigt.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...