Undersökning – så navigerar kunden till köp: ”Ser exakt vad som fått kunden på humör”

Hur rör sig kunden mellan den fysiska butiken och online? Vad är det egentligen som inspirerar mest till ett köp och var fattas köpbeslutet? Insikts- och analysbyrån Odyssey har svaren efter att ha tagit rygg på 850 konsumenter och spanat in deras beteenden i flera månader – 24 timmar om dygnet.
Text: Marie Hillblom
Annons:

Kundinsikt är retailbranschens hetaste ord. Det handlar om att få grepp om kundens beteende och att komma bakom det kunden säger sig göra.

– Det är ju bara att gå till sig själv. Det är svårt att komma ihåg sitt eget köpbeteende. Vad var det som gjorde att jag egentligen klickade hem vinteroverallen från Polarn & Pyret? För du säger inte vad du gör, du svarar så som du vill uppfattas, därför behöver vi kunna se vad konsumenten faktiskt gör, förklarar Patrik Stoopendahl, affärsantropolog, företagsdoktorand på Insidr och Head of Science på Odyssey.

Han har nu varit med och utvecklat ett nytt verktyg för kundinsikt. Här går att se hur mediebeteenden och köpbeteenden hänger ihop och driver antingen till fysisk butik, online eller hur kunden studsar emellan vad gäller inspiration och konvertering.

Genom digital analys, kompletterande enkäter och dagboksanteckningar menar han att de fått en bred bild av kundbeteendet och kunnat följa köpresor på ett nytt sätt.

– Hittills har man pratat mycket om ”nog” i kundresan. Vi kan se exakt vad som fått kunden på köphumör och varifrån inspirationen till köpet kom, säger Patrik Stoopendahl.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...