Foto: Getty

Undersökning – kunder struntar i coronaråden: ”Inte vår uppgift att separera familjer”

Efter ett år med pandemin vet handlarna vad som förväntas av dem för att förhindra smittan. Och enligt Markets enkät fungerar åtgärderna överlag. Samtidigt finns en otydlighet för vilket ansvar handlarna har för kundernas agerande. ”Det kan inte vara vår uppgift att stå och separera familjer i butiksentrén”, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel.
Text: Helen Preutz
Annons:

46 procent av handlarna som svarat på Markets enkät upplever att det är trängsel i deras butik någon gång i veckan. Tio procent upplever att det är trängsel varje dag. 
Generellt tycks problemet vara större inom dagligvaruhandeln där 13 procent av handlarna upplever trängsel varje dag, medan motsvarande siffra inom sällanköp är sex procent. 

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...