Tydliga trenden: Dagligvarujättarna som lyfter sina snittkvitton mest

Market har granskat dagligvarujättarnas snittköp de senaste åren. Vinnarna: Bergendahls och Axfood. ”Det är självklart jätteroligt att vi får ett kvitto på att kunderna gillar det vi gör”, säger Henrik Weiden, affärsområdeschef på City Gross.
Text: Andreas Dyrberg Skog
Annons:

Siffrorna från GFK:s konsumentpanel visar tydligt att Bergendahls och Axfoods butiker har ökat snittköpen mest de senaste två åren.

Brantast är kurvan för Bergendahl, vars snittköp dras upp rejält tack vare City Gross dominans i koncernen.

Affärsområdeschefen Henrik Weiden ser fyra orsaker till framgångarna:

  • Vässad butiksdrift och bättre fyllnadsgrad.
  • Nytt koncept med kundens välbefinnande i fokus.
  • Sortimentsutveckling anpassat till kundernas önskemål.
  • Ökad marknadsföring och kommunikation med kund.

– Det är fyra olika insatser som vi har arbetat aktivt med, säger Henrik Weiden.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i en månad
  • Inga kostnader eller dolda villkor
  • Tidningen Market gratis – även efter provperiodens slut

Du får Market Premium gratis – en hel månad! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...