Twilfit ökade i jämförbara

Twilfit hade ett positivt 2015 med ökad försäljning och bättre resultat. ”Vi har bra flyt nu tack vare stark försäljningstillväxt och god kostnadskontroll”, säger Twilfits vd Kajsa Claesson.
Text: Agneta Renmark
Annons:

Fler butiksetableringar, ett nytt butikskoncept och ett resultat på 5,7 miljoner kronor efter skatt. Kajsa Claesson kan känna sig rätt nöjd efter sitt första ett och ett halvt år som vd för Twilfit.

– Förra året var tufft för hela detaljhandeln, med en stark US-dollar som gjorde alla inköp betydligt dyrare. Att då kunna prestera en försäljningsökning med åtta procent på jämförbara butiker och en resultatförbättring, det är vi väldigt nöjda med, säger hon.

Omsättningen landade på 343 miljoner, en ökning med 20 miljoner jämfört med föregående år.

Tommy Wahlberg, finanschef på Twilfit, säger att det inte går att peka ut en enskild orsak till att man lyckats vända trenden och nu är ett lönsamt bolag.

– Vi har haft väldigt tydliga mål i organisationen, med stort fokus på kundmöte och upplevelse i butik. Dessutom har vi vässat sortimentet och lyckats nå helt nya målgrupper, säger han.

Ett uttalat kostnadsfokus är också en viktig framgångsfaktor:

– Det handlar om att vi dragit ned på fasta kostnader, allt från lokalkostnader till att se över våra mobilabonnemang. Det vi inte dragit ned på är personal eller timmar i butik, säger Tommy Wahlberg, som även han är rätt ny på Twilfit och som har bakgrund från bland annat McDonald’s.

– Där räknade vi ostskivor och tomatskivor – ofta är det de små sakerna som sammantaget får störst effekt på sista raden.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i en månad
  • Inga kostnader eller dolda villkor
  • Tidningen Market gratis – även efter provperiodens slut

Du får Market Premium gratis – en hel månad! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...