Tufft kvartal för Björn Borg

Omsättningen sjönk kraftigt under andra kvartalet för klädbolaget Björn Borg. ”Fortsatt tuffa marknadsförhållanden.”
Text: Mikael Sydner
Annons:

Koncernens nettoomsättning minskade med åtta procent till 97 miljoner kronor under perioden april-juni. Exklusive valutaaffekter var minskningen tio procent.

Rörelseresultatet sjönk från 0,9 till 0,5 miljoner kronor.

– Under det andra kvartalet upplevde vi och våra distributörer fortsatt tuffa marknadsförhållanden, framför allt på de större marknaderna. Positivt är att de egna verksamheterna i Finland och England fortsätter att utvecklas bra. Samtidigt har vi en god kostnadskontroll, säger nye vd:n Henrik Bunge i en kommentar till rapporten.

Inga nya Björn Borg-butiker öppnade under perioden. Det totala antalet butiker minskade från 57 till 38 butiker per den 30 juni – varav 17 egna.

Minskningen beror på en butiksrekonstruktion hos den holländska distributören som har stängt 19 butiker senaste året.

Den jämförbara försäljningen i Björn Borg-butikerna i Sverige ökade med sex procent under första halvåret.

– Vi är även nöjda med e-handeln som också detta kvartal ökade stadigt, säger Henrik Bunge.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor
  • Tidningen Market gratis – även efter provperiodens slut

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...