Tuff start för Lexington

Lexington hade ett jobbigt första kvartal. Resultatet var betydligt sämre än förra året. ”Tufft marknadsläge”, säger vd Kristina Lindhe.
Text: Thomas Ohlén
Annons:

Lexington i siffror

                                  2016    2015
Nettoomsättning        63,7    65,1
Rörelseresultat           -4,3       3,2
Nettoresultat               -8,2      1,0

Siffrorna är i miljoner kronor och avser första kvartalet.

Lexingtons delårsrapport visar att nettoomsättningen backade med 2,1 procent jämfört med första kvartalet 2015.

Däremot ökade försäljningen med drygt 15 procent i de egenägda butikerna och online.

– Andelen av vår försäljning som går via egna kanaler är uppe i knappt 40 procent jämfört med 33 procent föregående år, säger Kristina Lindhe.

Förhandsorder för höstkollektionerna ökade betydligt under kvartalet jämfört med motsvarande kollektioner 2015.

Lexington har rekryterat många återförsäljare – framförallt nya så kallade E-tailers i Norden.

– Vi förväntar oss att se positiva effekter av dessa nya samarbeten i höst.

Rörelseresultatet blev enligt delårsrapporten sju miljoner sämre än i fjol och förklaras bland annat med negativa valutaeffekter.

Samtidigt pressas Lexington av förluster på de amerikanska och brittiska marknaderna.

– Därför genomför vi ett besparingsprogram i USA och UK för att minska förlusterna där.  Vi har justerat priserna på flera marknader och investerat vidare i vår digitala plattform och kommunikation. Vi räknar med att se resultatet av åtgärderna från tredje kvartalet och framåt, säger Kristina Lindhe.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...