Topplista: Lågpris dominerar bland Europas jättar

Lågpriskedjor intar toppositioner på listan över Europas största dagligvarukedjor. Deras expansionen fortsätter dessutom i hög takt – på bekostnad av traditionella butiker och stormarknader. ”Priset är viktigt, oavsett konjunktur”, säger detaljhandelsanalytikern Daniel Johansson.
Text: Lars Welin
Annons:

Schwarzgruppen, som står bakom kedjorna Lidl och Kaufland, är utan konkurrens Europas största dagligvaruaktör med en omsättning i fjol på drygt 106 miljarder euro.

Det visar siffror från den ansedda tyska facktidningen Lebensmittel Zeitung, vars analysföretag LZ Retailytics har sammanställt listan över Europas jättar på dagligvarumarknaden.

På andra plats kommer franska Carrefour, tätt följd av den andra stora lågpriskedjan Aldi.

– Det är tydligt att hard discount, i form av Lidl och Aldi, är i topp. De växer dessutom i snabb takt, säger Daniel Johansson på LZ Retailytics.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i en månad
  • Inga kostnader eller dolda villkor
  • Tidningen Market gratis – även efter provperiodens slut

Du får Market Premium gratis – en hel månad! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Samma ämne:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...