Topplista: Europas mest yteffektiva matjättar

Kontinuitet, proaktivitet och differentiering. Det är tre av de viktigaste faktorerna för en dagligvarukedja som vill öka sin yteffektivitet. Det menar Daniel Johansson, analytiker på tyska LZ Retailytics.
Text: Susan Berzelius
Annons:

LZ Retailytics har tittat närmare på hur produktiva, eller yteffektiva om man så vill, europeiska dagligvarukedjor är. De har listat de 100 effektivaste i förhållande till deras yta och i topp ligger italienska marknadsettan Esselunga med en försäljning per kvadratmeter på 17 084 euro per år. Aldi på Irland och belgiska Colruyt ligger också i topp med en yteffektivitet på drygt 17 000 euro respektive drygt 17 600 (se tabellen nedan).

Enligt kartläggningen har egentligen alla dagligvaruformat potential att nå hög produktivitet. Men några format, lågpris och traditionella supermarkets, sticker ut. 28 procent respektive 27 procent av de 100 kartlagda kedjorna är just dessa format.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor
  • Tidningen Market gratis – även efter provperiodens slut

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...