Topplista: Europas mest yteffektiva matjättar
Kontinuitet, proaktivitet och differentiering. Det är tre av de viktigaste faktorerna för en dagligvarukedja som vill öka sin yteffektivitet. Det menar Daniel Johansson, analytiker på tyska LZ Retailytics.
LZ Retailytics har tittat närmare på hur produktiva, eller yteffektiva om man så vill, europeiska dagligvarukedjor är. De har listat de 100 effektivaste i förhållande till deras yta och i topp ligger italienska marknadsettan Esselunga med en försäljning per kvadratmeter på 17 084 euro per år. Aldi på Irland och belgiska Colruyt ligger också i topp med en yteffektivitet på drygt 17 000 euro respektive drygt 17 600 (se tabellen nedan).
Enligt kartläggningen har egentligen alla dagligvaruformat potential att nå hög produktivitet. Men några format, lågpris och traditionella supermarkets, sticker ut. 28 procent respektive 27 procent av de 100 kartlagda kedjorna är just dessa format.
Läs våra kommentarsregler