Tio insikter som präglar detaljhandeln – här och nu

En viktig kundgrupp som drar åt svångremmen, algoritmernas frammarsch, ”peak Apple” och dämpad tillväxt för Amazon. Här är tio viktiga punkter att ha koll på under resten av året.
Text: Kalle Östgren
Annons:

Efter ett turbulent 2018 står det nya detaljhandelsåret och försöker hitta balansen, strax efter start. Här listar Forbes retailexpert Greg Petro tio insikter för 2019:

1. Riktig personanpassning med ”zero-party data”

Konsumenterna blir allt mer medvetna om sina rättigheter, efter debatterna kring Facebook och nya regelverket GDPR. Det ger förutsättningar för en ny nivå av integritet – och personalisering.

Om 2018 var året då marknadsförarna tvingades distansera sig från och säga hejdå till köpt tredjeparts-data, blir 2019 året då det skiftar till ”zero-party data”. Med ”zero-party data” menas uppgifter som kunderna gett sitt godkännande till att dela med sig av, och ger förutsättningar för ännu vassare personalisering.

Färska studier, som Forbes refererar till, visar att fler än sex av tio konsumenter tycker det är okej att dela inköpshistorik och personliga preferenser – om de får bättre riktade erbjudanden tillbaka.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor
  • Tidningen Market gratis – även efter provperiodens slut

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Samma ämne:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...