Tio experttips: Så konkurrerar du med Amazon – och utnyttjar jättens fördelar

Svenska e-handlare kan använda Amazon både för försäljning och marknadsföring. Men samtidigt är det viktigt att stärka det egna varumärket. ”Det är samma sak som att man gärna vill vara med i flödet på Google”, säger Emma Lindgren, expert på digital konsumtion på Svea Ekonomi.
Text: Julia Forsberg
Annons:

De svenska handlarnas inställning till Amazon har varit blandad. Vissa ser lanseringen av sajten som en ytterligare säljkanal, medan andra är rädda att det ska urholka den egna affären.

– Digitaliseringen är ett mycket större monster för handeln. Den generella trenden inom e-handeln, med hård prispress och hög internationell konkurrens, är än så länge tuffare än Amazon, säger Patrik Müller, e-handelsexpert på Nets.

Han tycker inte att handlarna ska ha för bråttom att ansluta sig till Amazon. Däremot bör de hålla koll på hur deras segment fungerar på sajten och hur Amazon kan passa in i företagets strategi.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...