Svenskarnas nyförälskelse i hemmet har gynnat den tyska byggjätten

Det ökade intresset för bostaden under pandemin har gynnat Hornbach. ”Vi har haft en mycket positiv omsättningsutveckling i våra fysiska varuhus och än mer i vår e-handel”, säger marknadschefen Andreas Larsson.
Text: Daniel Norman
Annons:

Under det brutna räkenskapsåret som tog slut 29 februari 2020 omsatte Hornbach svenska dotterbolag 1,9 miljarder kronor, vilket innebar en tillväxt på över 19 procent.  

Det senaste räkenskapsåret tog slut för drygt en månad sedan. 

– Hornbach Sveriges resultat för 2020/21 blir publikt först efter sommaren, så i dagsläget kan jag tyvärr inte säga mer än att vi har haft en mycket positiv omsättningsutveckling i våra fysiska varuhus och än mer positiv utveckling i vår e-handel, säger Andreas Larsson till Market. 

Bygghandeln i stort har gynnats av pandemin, så även den tyska byggjätten. 

– Ja, även vi har märkt av ett ökat intresse för att ge bostaden lite extra kärlek och omtanke under pandemin. Att genomföra bygg- och trädgårdsprojekt skulle jag säga har varit en bra sysselsättning då många tillbringat mer tid hemma både under själva projektet, men även efter så de kunnat njuta av den nya altanen eller det nyrenoverade vardagsrummet. 

Pandemin har givetvis inneburit utmaningar för Hornbach också. 

– Vi har redan från start tagit den på största allvar och har löpande infört åtgärder i våra varuhus för att skydda våra kunder och medarbetare. 

Andreas Larsson berättar att det handlar om allt från avståndsmarkeringar i golvet till plexiglas vid kassorna för att skydda personalen som jobbar där. 

– Våra kunders och medarbetares säkerhet är alltid av högsta prioritet för oss. Vi följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer och utvecklingen av pandemin noga.

Under året har Hornbach adderat flera olika funktioner vilka ska motverka trängsel och smittspridning. 

Bland annat har en app lanserats där kunden själv kan scanna varorna.  

– När du kommer till kassan så betalar du genom att enbart visa upp en QR-kod vilket innebär snabb och smidig betalning i kassan, säger Andreas Larsson. 

Möjligheten att reservera varor online för att sedan hämta dem i varuhuset har utvecklats med leverans till bilen. 

– För någon månad sedan införskaffade vi även ett digitalt system som räknar exakt antal kunder i våra varuhus. Vid få kunder i varuhuset så visas grönt ljus för kunderna vid entrén, när det börjar bli fler kunder så visas gult ljus och om vi kommer upp till maximal antal kunder så visas rött ljus.
 

Det här är en del av Market Premium

Redan Premium-prenumerant?

Det får du som Market Premium-prenumerant

  • Premiumartiklar som ger dig hela nyhetsbilden av detaljhandeln
  • Sökbart artikelarkiv
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...