Svenskarna: De är mest ansvarsfulla

De flesta butiker och kedjor har en svag CSR-profil. Stadsmissionen och Myrorna står enligt konsumenterna i en klass för sig.
Text: David Jansson
Annons:

De har vassast CSR-profil

Andelen av de konsumenter som har en relation till butikerna som anser att de är bra på att ta samhällsansvar.

Stadsmissionen       66%
Myrorna                   54%
The Body Shop       52%
Lush                        42%
Apoteket                  37%
Gudrun Sjödén        35%
Naturkompaniet      34%
Systembolaget        34%
Ikea                         33%
Coop Forum            30%

Fotnot. Topplistan baseras på butiker och kedjor som är kända av minst fem procent av konsumenterna.

Källa: Handelns hetaste kedjor och butiker 2015.

De flesta svenskar har ingen relation till vare sig Stadsmissionens eller Myrornas second hand-butiker. Men merparten av de som har det hyllar butikerna för det samhällsansvar de tar.

Den enda detaljhandelskedja som får nästan lika mycket beröm för sitt samhällsansvar är The Body Shop, som har skaffat sig ett gott rykte när det gäller bland annat miljövård och djurskydd.

Det här visar Markets rapport Handelns hetaste kedjor och butiker 2015, som kartlägger svenskarnas relationer och attityder till mer än 500 butiksvarumärken i detaljhandeln.

Både Apoteket och Systembolaget, de två statliga företagen, hör enligt rapporten till de butikskedjor i detaljhandeln som flest konsumenter förknippar med samhällsansvar.

Coop Forum är den enda kedjan i livsmedelshandeln som tar sig in på tio i topplistan (se faktarutan här intill).

Rapporten visar också att de allra flesta butiker och kedjor har en svag profil på CSR-området och får betydligt mer beröm av konsumenterna för till exempel priserna, sortimentet och servicen.

Det här är en del av Market Premium

Redan Premium-prenumerant?

Det får du som Market Premium-prenumerant

  • Premiumartiklar som ger dig hela nyhetsbilden av detaljhandeln
  • Sökbart artikelarkiv
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...