Foto: Foto: Claudio Bresciani/TT

Svagare tillväxt för kläder på nätet

Distanshandeln med kläder fortsätter att växa. Men tillväxten har mattats av ordentligt. Det visar nya siffror.
Text: David Jansson
Annons:

Researchföretaget GFK:s kartläggningar av hushållens inköp av kläder bekräftar bilden i de senaste e-barometrarna från Svensk Digitalhandel, HUI och Postnord: Tillväxten i e-handeln med kläder har mattats ordentligt.

– Under det senaste sommarhalvåret ökade distanshandelns marknadsandel – men den ökade inte alls lika kraftigt som under motsvarande period förra året, berättar Marie Eriksson, analytiker på GFK.

• Under mars-augusti förra året ökade enligt GFK distanshandelns andel med hela 20 procent till 9,9 procent av den totala försäljningen.

• Under mars-augusti i år ökade andelen med enbart sex procent till 10,5 procent av den totala försäljningen.

Men trots den lägre tillväxten fortsatte alltså distanshandeln att ta marknadsandelar.

– Det berodde på två saker – att kunderna blev något fler och något mer lojala, berättar Marie Eriksson.

Så här såg det ut i siffror:

• En fjärdedel av alla hushåll gjorde något klädinköp på distans – vilket är en ökning med fyra procent jämfört med samma period förra året.

• De som handlade på distans lade drygt 28 procent av sin klädbudget utanför fysiska butiker – en ökning med sex procent jämfört med samma period förra året.

Men butikshandeln höll alltså ställningarna bra och tog hand om närmare 90 procent av de pengar hushållen köpte kläder för under sommarhalvåret.

Butikshandelns enda egentliga förlorare var klädavdelningarna på dagligvarukedjornas stormarknader.

– Klädkunderna på stormarknaderna drog ner kraftigt på sina snittköp och spenderade betydligt mer av sina klädpengar någon annanstans, berättar Marie Eriksson.

Resultatet blev att stormarknadernas marknadsandel minskade kraftigt. Den uppgick under perioden till blott drygt en procent av den totala försäljningen.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...