Supersiffror för Axfood
Axfood i siffror
2015 2014
Nettoomsättning 9 566 8 946
Rörelseresultat 329 246
Nettoresultat 256 189
Siffrorna är i miljoner kronor och avser första kvartalet.
Axfood fortsätter att flytta fram positionen i dagligvaruhandeln och januari-mars steg koncernens nettoomsättning med 6,9 procent till knappt 9,6 miljarder kronor.
Samtidigt steg rörelseresultatet till 329 miljoner kronor.
– Attraktiva kunderbjudanden, välskötta butiker och ett ökat antal kunder som valt att komma till våra butiker har bidragit till den positiva utvecklingen, säger Anders Strålman i delårsrapporten.
Willys lyfte försäljningen med 6,5 procent till drygt 5,2 miljarder kronor.
I jämförbara butiker var ökningen 4,3 procent.
– Vidareutvecklingen av det framgångsrika digitala kundprogrammet Willys plus har en positiv inverkan.
Hemköps nettoomsättning steg med 4,3 procent till närmare 2,9 miljarder kronor.
Ökningen var 4,2 procent i jämförbara enheter.
– Moderniserade och välskötta butiker överträffar kundernas önskemål, säger Anders Strålman om Hemköps framgång.
Axfood räknar med att fortsätta att gradera upp sina butiker i år och etablera åtta sådana de kommande kvartalen.