Superoffensiven: Tyska lågprisjättar utmanar Walmart på hemmaplan

Lågpriskedjan Aldi storsatsar på den amerikanska marknaden. Den tyska dagligvaruaktören investerar 1,6 miljarder dollar för att ta upp kampen med bland andra Walmart. Och snart debuterar Lidl i USA.
Text: Susan Berzelius
Annons:

1 300 av Aldis 1 600 amerikanska butiker ska rustas upp och byggas om under 2017 och 2018. Dessutom ska Aldi, som har funnits i USA i 40 år och finns i 35 av delstaterna, öppna 400 nya butiker, främst i Florida, Texas och längs med väst- och östkusterna under samma period.

Enligt Aldis egna prismätningar är deras priser i snitt 21 procent lägre än jätten Walmarts och det gapet tänker man behålla. Strategin är bland annat att i än högre grad lyfta fram de egna märkesvarorna, bredda sortimentet och öka volymerna så att inköpspriserna kan pressas ännu mer.

Men Walmart, som nyss lämnade sin första kvartalsrapport för året och redovisade en försäljningsökning i USA på 2,9 procent, tänker ta upp kampen med Aldi och dess tyska kollega Lidl. Sänkta dagligvarupriser är ett av vapnen i kampen om kunderna.

Övriga åtgärder som Walmart kommer att vidta för att försäkra sig om att behålla sin roll som etta:

  • Fler egna märkesvaror.
  • Test av nya utcheckningssystem.
  • Trimma overhead-kostnader.

Lidls ankomst till USA har varit på gång i flera år. Den Schwartz Group-ägda discount-kedjan har dock som vanligt varit mycket förtegen med hur, var och när man ämnar öppna sina första butiker.

Men för två veckor sedan lättade företaget på förlåten och avslöjade att de första Lidl-butikerna öppnar i Virginia och North och South Carolina i södra USA, de första redan den 15 juni.

– När vi har intervjuat amerikanska konsumenter är det tydligt att de vill ha tre saker från en dagligvarubutik, säger Lidl USA:s irländske vd Brendan Proctor vid en pressträff i New York nyligen.

– Konsumenterna vill ha god varukvalitet, bra priser och de vill att det ska gå snabbt och smidigt att handla. Alla tre faktorer ingår i vår affärsidé.

Lidls länge emotsedda, och kanske befarade, entrén på den amerikanska marknaden startar i sydöstra USA med ett 20-tal butiker. Men målet är att ha öppnat 100 butiker från New Jersey i norr till Atlanta i söder till nästa sommar.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...