Stort intresse för franchise trots krisen: ”Många behöver en annan plan”

Manualens tid är förbi. Nu är det i hög grad värderingar och vi-känsla som driver en franchise-verksamhet framåt. ”Det fascinerar mig hur tajt den här gruppen av människor är – även i svåra tider”, säger Svenska Franchiseföreningens vd Johan Martinsson som ser ett fortsatt starkt intresse för eget företagande.
Text: Mikael Sydner
Annons:

När Svenska Franchiseföreningen i början på året planerade att släppa sin årliga rapport, den 15:e i ordningen, i samband med branschens egen gala den 27 mars var det med en spirande optimism. Den nya barometern visade bland annat att det finns en framtidstro inom franchise – detta trots en avmattning i konjunkturen.

I det läget kom en torped med beteckningen covid-19 och sänkte utsatta delar av näringslivet. Svallvågorna sköljde även in över franchise-communityn där man genast började pumpa läns.

Det här är en del av Market Premium

Redan Premium-prenumerant?

Det får du som Market Premium-prenumerant

  • Premiumartiklar som ger dig hela nyhetsbilden av detaljhandeln
  • Sökbart artikelarkiv
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...